Ilmiöt

Markkinoijat vaihtoivat työpaikkaa korona-aikana poikkeuksellisen ahkerasti

21.6.2022 15:00
Iina Kansonen
LinkedInin toimitusjohtajan Ryan Roslanskyn mukaan varsinkin Z-sukupolvi on vaihtanut työpaikkaa tiuhaan tahtiin viime vuosina.

LinkedInillä on 800 miljoonaa käyttäjää – ja valtavasti dataa heidän urastaan ja työelämästään. LinkedInin toimitusjohtaja Ryan Roslansky kertoi tiistaina Cannes Lions -festivaalin yleisölle kiinnostavia havaintoja kerättyyn dataan perustuen.

Datan mukaan koronapandemian iskettyä keväällä 2020 työpaikkaa vaihdettiin noin 20 prosenttia vähemmän kuin tavallisesti. Sama meno ei kuitenkaan jatkunut kauaa: työpaikan vaihto on kiihtynyt loppuvuodesta 2020 alkaen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Eniten työpaikkaa ovat vaihtaneet niin sanottuun Z-sukupolveen kuuluvat eli vuosien 1998 ja 2010 välillä syntyneet. Ikäryhmään kuuluvat vaihtoivat vuoden 2020 lopulla työpaikkaa lähes 300 prosenttia enemmän kuin markkinointialan ammattilaiset keskimäärin, jos vertailukohtana on sama ajankohta edeltävänä vuonna.

Roslanskyn mukaan suurin työnvaihtobuumi näyttää nyt taittuneen. Hän kuitenkin ennustaa, että ammattilaisten houkuttelu on jatkossa entistä hankalampaa.