Ilmiöt

Marketing Finlandin ukrainalainen sisarjärjestö pyytää apua suomalaisilta markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisilta

“Luo somekampanjoita, pyydä mukaan vaikuttajia, tee videoita ja bannereita, luo sosiaalisen median sisältöjä, joita tavalliset venäläiset seuraavat, ja auta pysäyttämään Putin”, vetoomuksessa neuvotaan.
Kuva:
Unsplash/Yehor Milohrodskyi
Marketing Finlandin ukrainalainen sisarjärjestö pyytää apua suomalaisilta markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisilta

Markkinointia ja viestintää tekevien yritysten sekä alan palvelutarjoajien liikkeen ja ammattimedian Marketing Finlandin ukrainalainen sisarjärjestö on lähestynyt suomalaisia markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia vetoomuksella. Järjestö haluaa suomalaisten auttavan viestinnässä, jotta tavallisten venäläisten tietoisuuteen saadaan Ukrainassa käytävän sodan oikea tilanne.

Marketing Finland on kääntänyt ukrainalaisten avunpyynnön suomeksi.

– Uskomme, että venäläiset itse voivat pysäyttää Putinin ennen kuin hänestä tulee kaikkien huolenaihe. Olemme myös varmoja, että voit luoda houkuttelevia grafiikoita ja muuta kommunikaatiota, jotka auttavat venäläisiä siviilejä ja sotilaita avaamaan silmänsä brutaalilta Kremlin levittämältä totuudelta ja lopulta pysäyttämään Putinin hulluuden! Neuvotaan vetoomuksessa, jonka voit lukea kokonaisuudessaan täältä.

Vetoomuksessa annetaan konkreettisia esimerkkejä, joiden avulla markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiset pystyvät vaikuttamaan:

– Luo somekampanjoita, pyydä mukaan vaikuttajia, tee videoita ja bannereita, luo sosiaalisen median sisältöjä, joita tavalliset venäläiset seuraavat, ja auta pysäyttämään Putin.

– Jos olet toimiston edustaja, niin keskustele voitteko yhdessä asiakkaan kanssa ujuttaa sanoman tuotteisiin, joita markkinoidaan tai myydään Venäjällä.

– PR-toimiston edustajana voi olla suoraan yhteydessä venäläisiin julkisuuden henkilöihin, ajatusjohtajiin sekä mediaan.

Marketing Finland on ollut aktiivisesti mukana auttamassa Venäjän propagandan torjumisessa. Aiemmin tällä viikolla Marketing Finland ja suomalaiset vaikuttajayhteisöt jakoivat vinkkinsä, kuinka ihmiset voivat viestiä vastuullisesti Ukrainan sodasta. Vinkit käännettiin myös englanniksi, ja niitä on hyödynnetty muissakin maissa, kuten Italiassa.

Marketing Finland lähetti myös kattojärjestöilleen vetoomuksen katkaista suhteensa venäläisiin toimijoihin, joista osa on ollut järjestöissä näkyvässä roolissa. Viestintäjärjestö International Communications Consultancy Organisation (ICCO) päätti jo tiistaina lakkauttavansa venäläisen jäsenjärjestönsä AKOSin jäsenyyden toistaiseksi. Keskiviikkona kuultiin, että The European Association of Communications Agencies (EACA) on erottanut sekä Venäjän että Valko-Venäjän järjestön.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa