Ilmiöt

Marketing Finland on lähettänyt kattojärjestöilleen vetoomuksen katkaista suhteensa venäläisiin toimijoihin

Marketing Finland painottaa, että osa venäläisistä jäsentoimistoista on voinut olla osallisena sodan ympärillä näkyvään valeuutisointiin.
Kuva:
Unsplash/Scott Graham
Marketing Finland on lähettänyt kattojärjestöilleen vetoomuksen katkaista suhteensa venäläisiin toimijoihin

Markkinointia ja viestintää tekevien yritysten sekä alan palvelutarjoajien liike ja ammattimedia Marketing Finland on lähettänyt kattojärjestöilleen vetoomuksen, jonka mukaan suhteet venäläisiin toimijoihin täytyisi katkaista Venäjän sotilaallisen hyökkäyksen takia.

Marketing Finland kertoi asiasta verkkosivuillaan.

Marketing Finlandin kattojärjestöjä ovat World Federation of Advertisers, European Association of Communications Agencies (EACA) ja International Communications Consultancy Organisation (ICCO).

– Vetoomuksessa Marketing Finland esitti huolensa siitä, että järjestöjen toiminnassa ja hallituksissa on edelleen venäläisedustusta ja pyysi katkaisemaan nämä suhteet, tiedotteessa sanotaan.

– Viestinnän ammattilaisina tiedämme, että propaganda ja valeuutisointi on ollut keskeisessä roolissa vuosien ajan, ja osa venäläisistä jäsentoimistoista ja -yrityksistä on voinut olla osallisena tähän.

Aloitetta käsitellään tällä viikolla järjestöissä. Ukrainan sisarjärjestö All-Ukrainian Advertising Coalition on ilmaissut kiitoksensa tuesta, ja monien maiden järjestöt ovat sanoneet olevansa aloitteen puolella.

ICCO:n jäsenet vaativat jo aiemmin, että Venäjä erotetaan järjestöstä, ja ICCO ilmoitti tiistaina lakkauttavansa venäläisen jäsenjärjestönsä AKOS:in jäsenyyden toistaiseksi.

– Lähetimme kirjeen ICCO:lle lauantaiyönä, ja päätös Venäjän erottamisesta tehtäneen maanantain aikana. Ruotsin ja Tanskan vastaavat järjestöt yhtyivät Suomen kantaan ja ilmaisivat sille tukensa 27. helmikuuta. Suomen viestintätoimistot osallistuvat myös suoraan viestintätukeen, jolla ICCO-maat auttavat Ukrainan ulkoministeriötä sen ponnistuksissa tarjota lisää tietoja Ukrainasta medioihin, kertoo ICCO:n hallitukseen kuuluva Mailand Communicationsin toimitusjohtaja Alpo Räinä tiedotteessa.

Juttua päivitetty 1. maaliskuuta 2022 kello 11.55: Lisätty maininta ICCO:n päätöksestä.

Lue myös: Marketing Finland ja suomalaiset vaikuttajayhteisöt neuvovat, kuinka viestiä vastuullisesti Ukrainan sodasta

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa