Unsplash/Glenn Carstens-Peters
Ilmiöt

Marketing Finland ja suomalaiset vaikuttajayhteisöt neuvovat, kuinka viestiä vastuullisesti Ukrainan sodasta

28.2.2022 12:10
Toni Rajamäki
Marketing Finland ja suomalaiset vaikuttajayhteisöt haluavat kiinnittää vaikuttajien huomion, koska disinformaation levittäminen on tänä päivänä iso osa sodankäyntiä.

Markkinointia ja viestintää tekevien yritysten sekä alan palvelutarjoajien liike ja ammattimedia Marketing Finland peräänkuuluttaa vastuullisuutta Ukrainan kriisiin viestintään. Marketing Finland on julkaissut yhdessä suomalaisten vaikuttajayhteisöjen kanssa yhdeksän neuvoa vastuulliseen kriisiviestintään, koska disinformaation levittäminen on tänä päivänä merkittävässä osassa sodankäynnissä.

Neuvoja on jaettu viime päivinä suomalaisille vaikuttajille, joihin saattaa kohdistua vaikuttamisyrityksiä. Baltian maissa ja etenkin Venäjällä vaikutusyrityksiä on tapahtunut runsaasti.

Marketing Finland on jakanut vastuullisen viestinnän neuvojaan yrityksille, jotka tekevät vaikuttajayhteistyötä. Mukana olevat vaikuttajayhteisöt – PING Helsinki, Indieplace, Content Corner, Asennemedia ja Hypement & SPOT ry – ovat jakaneet ohjeistusta omille vaikuttajilleen.

– Vaikka yksilön rooli tuntuukin isossa kuvassa kovin pieneltä, jokainen somejulkaisu, solidaarisuuden osoitus ja avunanto on merkittävä. Kun ihmiset yli rajojen yhdistyvät puhumaan rauhan puolesta, voimme yhdessä olla vaikuttavampia. Sosiaalisessa mediassa liikkuu juuri nyt valtava määrä informaatiota ja sisältöä sotaan liittyen. Siksi on erityisen tärkeää viestiä vastuullisesti ja kiinnittää huomiota siihen, mitä jakaa eteenpäin. Trollitehtailu, fakenews ja vaikuttamisyritykset ovat todellinen ilmiö ja sodankäynnin muoto, Marketing Finlandin verkkosivuilla sanotaan.

Marketing Finlandin ja vaikuttajayhteisöjen vinkit vastuulliseen kriisiviestintään:

1. Mieti kolme sekuntia ennen kuin jaat mitään.
2. Tarkastele sisältöjä kriittisesti ja tutustu koko sisältöön ennen kuin jaat sen.
3. Tunnista, mikä on fakta ja mikä mielipide.
4. Arvioi kriittisesti, ovatko näkemäsi jutun kuvat tai videot oikeassa asiayhteydessä.
5. Älä jaa juttua, joka sisältää virheellistä tietoa.
6. Jos esität tai jaat väitteen, tarkista, että se on totta.
7. Käytä luotettavia lähteitä ja kerro aina, mistä lähteestä tieto on peräisin.
8. Jos julkaiset vahingossa virheellistä tietoa, oikaise virhe.
9. Tunnista omat ennakkokäsityksesi.

Marketing Finland julkaisi tiistaina laajennetun ohjeistuksen, ja siinä on huomioitu myös nuoret kuluttajat sekä riski rasismin lisääntymiseen. Ohjeistuksessa on myös listattu neuvoja, joilla jokainen voi auttaa kriisissä.

Juttua muokattu 1. maaliskuuta 2022 kello 12.05: Lisätty maininta uudesta ohjeistuksesta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)