MLL
Digitaalisuus

Mannerheimin Lastensuojeluliitto ehdottaa merkintää tekoälyllä tehtyihin sisältöihin

17.8.2023 12:23
Mikko Perttunen
Jo valmiiksi monimutkainen mediakenttä on muuttunut edelleen haastavammaksi tekoälyn myötä.

Europolin tuoreen raportin mukaan jopa 90 prosenttia median sisällöstä tulee olemaan tekoälyn luomaa vuoteen 2026 mennessä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto arvioikin, että tunnettujen kyberuhkien kuten kiusaamisen, digipeliriippuvuuden ja seksuaalisen sisällön, rinnalle on nousemassa uusi tuntematon uhka. Tilanne korostaa MLL:n mukaan vanhempien kiireellistä tarvetta puuttua ja ohjata lasten median käyttöä.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto ehdottaa Parental Advisory -leiman tavalla toimivaa tunnusta, joka auttaa tunnistamaan tekoälyllä tehdyt sisällöt.

– Opetimme lapset uimaan 50 vuotta sitten, nyt on aika pitää huolta sinisen valon sukupolven lapsista ja opettaa heidät uimaan median virrassa. Jo entuudestaan monimutkainen mediakenttä on muuttunut haastavammaksi tekoälyn myötä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto haluaa tukea huoltajia mediakasvatuksessa, sillä jokaisella lapsella on oikeus turvallisuuteen myös digitaalisissa ympäristöissä, MLL:n kouluyhteistyön ja digitaalisen nuorisotyön päällikkö Paula Aalto sanoo MLL:n tiedotteessa.

Tekoäly voidaan nähdä jo esimerkiksi kiusaamisen välineenä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

MLL korostaa, että tekoälyn selittäminen lapsille sopivalla kielellä ja läpinäkyvällä tavalla on tärkeä osa mediakasvatusta. Tekoälyllä on laaja vaikutus lasten median käyttöön, sillä algoritmit määräävät mitä videoita lapset katsovat, mitä uutisia he näkevät ja minkälaista sisältöä he kuluttavat. Tekoälyn myötä todellisen ja kuvitteellisen raja on häilyvä. Jopa aikuisten on vaikea tunnistaa tekoälyn tuotoksia ja lasten kohdalla tilanne on vielä vaikeampi.

Lisäksi tekoäly voidaan nähdä jo esimerkiksi kiusaamisen välineenä. Tekoäly helpottaa erityisesti kuvien ja videoiden manipuloimista.

– Parental Advisory -leima on luotu auttamaan vanhempia tunnistamaan lapsille haitallista sisältöä verkossa. Tekoälyn kehityksen myötä tarvetta olisi myös tunnukselle, joka kertoo katsojalle, onko sisältö todellista vai tekoälyllä tuotettua. Lapsen medialukutaito on harvoin riittävän harjaantunut tunnistamaan todellisuutta ja tekoälyä toisistaan. Tämä luo uusia haasteita mediakentällä, sanoo MLL:n mediakasvatuksen asiantuntija Rauna Rahja.