Toimistot

ūüĒć M√•ndag toivoo yritysten v√§lille entist√§ enemm√§n yhteisty√∂t√§ vastuullisuuspesun kitkemiseksi

Yrityksen menestyksen ainoa mittari ei saa olla tulos, vaan myös se, millaisen positiivisen vaikutuksen yritys on tehnyt yhteiskuntaan, sanoo Arto Sivonen.
Kuva:
Måndag/Omer Levin
ūüĒć M√•ndag toivoo yritysten v√§lille entist√§ enemm√§n yhteisty√∂t√§ vastuullisuuspesun kitkemiseksi

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Viherpesun määrä kasvaa, sanoo Måndagin luova johtaja Arto Sivonen, jonka perustama toimisto on laittanut strategiaansa uusiksi tuodakseen entistä suuremman vaikutuksen yhteiskuntaan.

Sivosen mukaan vastuullisuuteen on herätty viime vuosina kovalla vauhdilla, mutta yritysten teot jäävät silti liian usein olemattomaksi. Siksi markkinointi näyttäytyy liian usein vain vastuullisuuspesuna.

‚ÄúHienoa, ett√§ vastuullisuus on noussut koko ajan entist√§ t√§rke√§mm√§ksi, mutta samaan aikaan se on lis√§nnyt viherpesun m√§√§r√§√§. Se voi olla tarkoituksenmukaista tai puhtaasti tiet√§m√§tt√∂myytt√§. Markkinointitoimistossa tai yrityksen sis√§ll√§ tieto voi olla vanhentunutta, tai ne ymm√§rt√§v√§t asioita v√§√§rin. Oman tiedon yll√§pit√§minen on kaiken keski√∂ss√§‚ÄĚ, Sivonen aloittaa.

Yritystoimintaa ohjaavat muun muassa lakisäädökset, mutta Sivosen mukaan yritykset liikkuvat lakia vauhdikkaammin. Vastuullisuustrategiaan on saatettu ottaa mukaan paljon asioita, vaikka ymmärrys ja osaaminen aidosti vaikuttavista teoista on vajavaista. Usein teot ja markkinointiviestintä saattavat liittyä kokonaan hiilidioksidipäästöihin, vaikka vastuullisuutta pitäisi katsoa muun muassa ihmisoikeuksien kautta. 

‚ÄúSuomessa on valtavan paljon osaamista ja upeita vastuullisuusohjelmia, mutta my√∂s todella paljon h√∂tt√∂√§. Kiinnostus vastuullisuuteen on her√§nnyt nopeasti, mutta osaaminen ei ole seurannut per√§ss√§.‚ÄĚ

Käytännössä ongelma on siinä, että yritys toimii vastuullisesti vain tietyillä osa-alueilla, ja ne osa-alueet nostetaan markkinointiviestinnässä kärkeen. Yritys siis saattaa kompensoida hiilidioksipäästönsä, mutta samaan aikaan se teettää tuotteensa halpatuotantomaissa surkeissa työolosuhteissa työskentelevillä ihmisillä. Kokonaisvaltainen vastuullisuus on kaukana, jos asiaa ei lähesty myös ihmiskriisin kautta.

‚ÄúToiminnan kokonaisvaltainen ymm√§rt√§minen on puutteellista. Vastuullisuutta saatetaan tehd√§ pieness√§ siilossa konsulttien kanssa ymm√§rt√§m√§tt√§ oman yrityksen toiminnan kokonaisuutta, ja siit√§ johtuen vastuullisuusteot ovat usein hyvin irrallisen tuntuisia. Siksi sorrutaan viherpesuun ja tosi pinnallisiin juttuihin. Organisaation sis√§ll√§ kaikkien pit√§isi ymm√§rt√§√§ kokonaisuus ‚Äď negatiivisetkin asiat ‚Äď ja vain silloin voidaan tehd√§ aidosti vaikutus‚ÄĚ, sanoo M√•ndagin toimitusjohtaja Anna Abrahamsson.

‚ÄúIlmastokiisi√§ voidaan ratkaista tehokkaasti ainoastaan huomioiden ihmisyys ja erilaiset ihmiset. Vastuullinen el√§m√§ on etuoikeus joillekin, mutta kaikille se ei ole edes mahdollista‚ÄĚ, Sivonen viittaa ihmiskriisiin.

Ongelma ei ole ainoastaan mainostajien, vaan muun muassa markkinointitoimistoilla on paljon työtä tehtävänään, Sivonen alleviivaa.

‚ÄúKonsultti- ja suunnittelubisneksess√§ saatetaan usein auttaa asiakasta helpoissa asioissa ja hypett√§√§ asiakkaan alaa, vaikka oikeasti niiden pit√§isi pysty√§ puhumaan asiakkaille vaikeistakin asioista.‚ÄĚ

Yhteistyötä organisaatioiden välille

M√•ndag on tunnettu vastuullisuusasioihin keskittyneen√§ toimistona, joka haluaa tuoda muutoksen yritysmaailmaan uuden strategiansa johdolla. Toimiston vision yhten√§ kohtana on ‚Äúshared actions‚ÄĚ, joka k√§yt√§nn√∂ss√§ tarkoittaa eri toimijoiden v√§list√§ yhteisty√∂t√§.

‚ÄúMuutoksessa on aivan pakollista esimerkiksi julkisen ja yksityisen sektorin v√§linen yhteisty√∂. Yhteisty√∂h√∂n pit√§√§ saada kaikki korporaatiot ja startupit‚ÄĚ, Sivonen sanoo.

Yhteistyön pitäisi Sivosen mielestä koskea myös markkinointitoimistoja, joiden ei tulisi katsoa toisiaan vain kilpaililijoina, kuten nyt tehdään, jos puhutaan samassa kentässä painivista toimistoista.

“Tämä on tärkeä asia. Me emme halua taistella muiden toimistojen kanssa, oli kyse sitten konsulttitoimistosta tai sometoimistosta. Meillä kaikilla pitäisi olla sama missio ja suunta, johon pitäisi kulkea yhdessä. Me olemme Måndagilla olleet avoimia yhteistyölle.

Yhteistyölle Sivonen ei näe rajoja. Se voi tarkoittaa vaikkapa keskinäistä sparrailua, omien verkostojen jakamista tai yhteistä suunnitteluprosessia.

Meillä kaikilla pitäisi olla sama missio ja suunta, johon pitäisi kulkea yhdessä.

Abrahamsson painottaa, ett√§ yhteisty√∂ jaetun mission eteen johtaa v√§√§j√§√§m√§tt√§ hyv√§√§n ‚Äď ei vain kokonaiskuvassa ‚Äď vaan my√∂s yhteisty√∂kumppanien liiketoimintaa ajatellen.

‚ÄúMit√§ enemm√§n tehd√§√§n yhteisty√∂t√§, sit√§ paremmin menee. Koko ala menee parempaan suuntaan, ja jokainen firma menestyy entist√§ paremmin‚ÄĚ, Abrahamsson kiteytt√§√§.

Måndag tekee yhteistyötä useamman toimiston kanssa ulkomailla, muun muassa Keniassa, ja ne ovat tarjonneet yrityksille ison mahdollisuuden oppia ja kehittyä.

‚ÄúSe on jotenkin hassua, ett√§ pit√§√§ Nairobiin saakka l√§hte√§, jotta l√∂yt√§√§ yhteisty√∂kumppanin. Olemme onneksi l√∂yt√§neet loistavat kumppanit maailmalta, Keniasta, Nigeriasta ja Intiasta, vaikka osittain olemme t√§ysin samanlaisia toimistoja‚ÄĚ, Sivonen kertoo.

Vastuullisuudessa isot bisnesmahdollisuudet

Sivonen ja Abrahamsson uskovat vahvasti my√∂s siihen, ettei aidosti vastuullisen toiminnan saavuttaminen ole pois liiketoiminnan taloudellisesta menestymisest√§ ‚Äď p√§invastoin.¬†

‚ÄúMaailma muuttuu, ja yritykset, jotka ovat muutoksessa mukana, menestyv√§t. Ne, jotka eiv√§t ole, tippuvat pois. Jokainen fiksu bisnesihminen huomaa, ett√§ jotain on teht√§v√§‚ÄĚ, Abrahamsson jatkaa.¬†

Sivonen tarkentaa vielä, ettei tulos voi olla menestyksen ainoa mittari.

‚ÄúMenestyksen mittarina pit√§√§ olla my√∂s se, millaisen positiivisen vaikutuksen yritys on tehnyt yhteiskuntaan.‚ÄĚ

Muutoksessa isoa roolia näyttelevät myös markkinointitoimistot, jotka eivät saisi tyytyä jo mainittuihin helppoihin ratkaisuihin.

‚ÄúKysymys kuuluu, tekev√§tk√∂ vanhat toimistot muutoksen, vai syntyyk√∂ niiden tilalle uusia toimistoja‚ÄĚ, Abrahamsson pohtii.

Måndagissa uskotaan heidän oman mallinsa herättävän vielä paljon kiinnostusta ulkomailla, jossa toimisto on ollut jo pitkään. Kädenjälki näkyy jo muun muassa Afrikassa ja Lähi-idässä, ja tulevaisuudessa iso osa myynnistä saattaa tulla ulkomailta. Abrahamsson toivoo, että muutkin suomalaistoimistot näkisivät ison bisnesmahdollisuuden Suomen rajojen ulkopuolella ja nimenomaan vastuullisuuden kentällä.

“Tähän tarvitaan hyviä esimerkkejä, ja Måndag voi olla sellainen. Voimme osoittaa, että tällainen toiminta on merkittävästi aiempaa kannattavampaa molemmille osapuolille, niin asiakkaalle kuin toimistolle. Täältä lännen lintukodosta pitää lähteä rohkeasti sinne, missä toimintamme todelliset vaikutukset tulevat näkyviin."

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa