Mainonta

”Mainosala ei välttämättä ole oikea ala sille, joka haluaa vain tehdä hyvää”

22.6.2022 16:50
Iina Kansonen
Kansainvälistä uraa luova brändi- ja viestintäjohtaja Christine Göös toivoo, että hyväntekeväisyyskampanjat pidettäisiin Cannesissa kokonaan omassa sarjassaan.

Suomalaiset Cannesissa. MarkkinointiUutiset jututtaa Cannes Lions -festivaaleilla vierailevia suomalaisia.

Kun Christine Göös, 34, oli Cannesissa ensimmäistä kertaa kymmenen vuotta sitten, hän kisasi Young Lions -palkinnosta. Sijoitusta ei tullut, mutta käteen jäi paljon muuta.

”Työskentelin silloin TBWA:lla Helsingissä copywriterina. Tapasin paljon TBWA-toimistoketjun kansainvälistä porukkaa. Silloin sain ajatuksen siitä, että voisin lähteä töihin ulkomaille”, Göös kertoo.

”Täällä on luovia johtajia ja tiimejä juhlimassa hyväntekeväisyyskampanjasta saamaansa palkintoa, jolla halutaan auttaa Ukrainan sodan uhreja, ja samaan aikaan Ukrainassa kuolee ihmisiä."

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Ja hän lähti. Nyt Göös on asunut kuusi vuotta New Yorkissa ja toimii luovan ohjelmistoyrityksen Celtran brändi- ja viestintäjohtajana. Viidettä kertaa Cannes Lions -festivaaleilla vieraileva Göös pitää edelleen ensimmäistä Cannes-vierailuaan yhtenä uransa kohokohdista.

”Oli hienoa edustaa Suomea ja kilpailla kansainvälisessä sarjassa. Ymmärsin, miten ala toimii ja minkälaisia etenemismahdollisuuksia minulla on. Cannesissa tajusin, että olin vasta raapaissut markkinointialan pintaa ja ymmärsin, minkälaisia töitä haluan tehdä.”

Göösin mukaan Cannes-töissä on tapahtunut kymmenessä vuodessa selvä muutos.

”Yhä useampi työ liittyy jollakin tavalla hyväntekeväisyyteen. Hyväntekeväisyyskampanjoille on toki oma sarjansa, mutta niitä löytyy silti muistakin sarjoista.”

Göös sanoo suhtautuvansa hyväntekeväisyyskampanjoihin ristiriitaisesti. Monet kampanjoista ovat hyvin tehtyjä ja niillä on aidosti ollut vaikutusta asioihin, hän myöntää. Mutta asialla on myös toinen puolensa.

”Täällä on luovia johtajia ja tiimejä juhlimassa hyväntekeväisyyskampanjasta saamaansa palkintoa, jolla halutaan auttaa Ukrainan sodan uhreja, ja samaan aikaan Ukrainassa kuolee ihmisiä. En oikein tiedä, mitä siitä pitäisi ajatella”, Göös sanoo.

Lisäksi hän pitää epäreiluna sitä, että samassa sarjassa toisiaan vastaan saattavat kilpailla esimerkiksi juuri Ukrainan sodan uhreja auttamaan pyrkivä kampanja ja suklaapatukalle tehty kampanja.

Göös muistuttaa, että markkinoijien työn tavoite on kuitenkin myydä tuotteita ja kasvattaa brändejä.

”Mainosala ei välttämättä ole oikea ala sille, joka haluaa vain tehdä hyvää.”