
Lasten ja nuorten ympäristöjärjestö Luontoliiton Älä osta mitään -kampanja käynnistyy tänään perjantaina, jolloin vietetään halloweenia eli Luontoliiton mukaan ”kauhujen krääsäpäivää”.
Kampanjalla Luontoliitto haluaa kannustaa ihmisiä vähentämään kulutusta ja haastaa kaikki uuden tavaran ostolakkoon marraskuun ajaksi.
– Tämä on ehdottomasti kaikkein pelottavin asia tänä halloweenina. Halusimme käynnistää Älä osta mitään -päivän kampanjan juuri tänään, koska halloweenista on tullut yksi turha kulutusjuhla lisää vuoden loppuun, Luontoliiton hallituksen puheenjohtaja, kansainvälisen politiikan ja kestävän kehityksen opiskelija Elo Vanhanen toteaa tiedotteessa.
– Kauppojen hyllyt notkuvat lokakuun ajan oranssista muovikrääsästä. Kohta alkavat Black Friday -alennusmyynnit, jonka jälkeen vuosi huipentuu jouluun, kaikkein suurimpaan kulutusjuhlaan. Haluamme toimia vastavoimana tälle hulluudelle. Ylikulutus on kriisi, joka uhkaa elämää maapallolla ja ihmisten hyvinvointia. Sillä mitä me teemme Suomessa, on väliä, Vanhanen jatkaa.
Neliviikkoinen kampanja päättyy Älä osta mitään -päivään, jota vietetään perjantaina 28. marraskuuta. Tuo päivä on samalla myös vuoden suurin ostospäivä Black Friday.
Älä osta mitään -päivään voi osallistua pohtimalla omaa kulutuskäyttäytymistään ja olemalla ostamatta mitään uutta marraskuun ajan. Ostamisen sijaan kampanja kannustaa koluamaan ensin kaapit ja sen jälkeen tuunaamaan, korjaamaan, lainaamaan ja ostamaan käytettyä tarpeeseen.
Kampanjassa on mukana muun muassa Marttaliitto ja vaikuttajia, kuten Julia Thurén, Roskapäivä-tapahtuman isä ja @roskapaiva-Instagram-tilin luonut vaikuttaja Eino Oinio ja Kirppismummona somesuosioon noussut Ann-Britt Felin-Aalto.
Samalla järjestettävässä yli 10-vuotiaille suunnatussa vastamainoskisassa etsitään ajatuksia herättäviä vastamainoksia, joissa otetaan kantaa kulutuskulttuuriin. Parhaat vastamainokset palkitaan Älä osta mitään -päivänä.
Älä osta mitään -päivään liittyen Luontoliitto on myös julkaissut vetoomuksen, jossa vaaditaan Suomea ryhtymään toimiin pikamuodin ympäristövaikutusten vähentämiseksi.
Vetoomuksessa ehdotetaan muun muassa pikamuodin mainontakieltoa ja ympäristömaksuja sekä korjauspalvelujen arvonlisäverokannan alentamista.
Älä osta mitään -päivää on vietetty Suomessa jo vuodesta 1993.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä