
Suosittua mutta kritisoitua ostosjuhla Black Fridayta vietetään marraskuun lopulla. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan jopa 46 prosenttia 18–75-vuotiaista suomalaisista suunnittelee tekevänsä todennäköisesti ostoksia Mustana perjantaina.
Luvussa on viime vuoden selkeän laskun jälkeen nousua kuusi prosenttiyksikköä.
– Viime vuonna Black Friday -ennuste povasi etukäteen selvää laskua, joten tämänvuotiset tulokset ovat tietysti kaupan alan kannalta erittäin positiiviset. Nousua on odotettavissa niin ostajien määrässä kuin heidän budjeteissaan, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi tiedotteessa.
– Huomionarvoista on vertailu naapurimaihin: Ruotsissa ostoksia aikoo tehdä 32 prosenttia vastaajista ja Norjassa 37 prosenttia, eli Suomi on selvästi vertailun kärjessä, hän jatkaa.
Huomattavin nousu on tapahtunut 30–39-vuotiaiden ikäryhmässä. Viime vuonna 45 prosenttia heistä kertoi todennäköisesti suuntaavansa Black Friday -ostoksille, kun tänä vuonna luku on peräti 62 prosenttia.
Black Friday -ostoksiin aiotaan käyttää tänä vuonna keskimäärin 266 euroa, mikä tarkoittaa sekin noin 16 euron nousua viime vuoteen verrattuna. Miehet ja naiset suhtautuvat tutkimuksen mukaan Black Fridayhin yhtä innokkaasti, mutta budjeteissa on selvä ero: miehet suunnittelevat kuluttavansa 317 euroa, naiset puolestaan noin 214 euroa. Naisten budjetti on noussut viime vuodesta 38 eurolla, kun taas miesten budjetti on hieman laskenut.
– Yleinen taloudellinen tilanne on ajanut kulutusta kohti alennusmyyntejä. Näimme tästä viitteitä jo vuoden ensimmäisessä Kuluttajakompassissamme, jossa 49 prosenttia kuluttajista kertoi keskittävänsä tänä vuonna ostoksiaan alennusmyynteihin, Matinvesi-Bassett toteaa.
Ensimmäiset kaupat ovat jo käynnistäneet Black Friday -kampanjointinsa, vaikka tapahtumaan on vielä noin kuukauden päivät.
– Lähes puolet suomalaisista on sitä mieltä, että Black Friday oli parempi, kun se kesti vain yhden päivän. Se kertoo kuluttajien kasvaneesta kriittisyydestä pitkittynyttä Black Friday -markkinointia kohtaan. Sama näkyy myös siinä, mistä ihmiset hakevat ja haluavat tietoa tarjouksista: yli puolet kuluttajista luottaa mainonnan sijaan kauppojen omiin verkkosivuihin, Matinvesi-Bassett huomauttaa.
Lue myös: MarkkinointiUutisten selvitys: Black Friday -tarjoukset ärsyttävät 59 prosenttia suomalaisista
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä