Ilmiöt

ūüĒć Laura koki markkinointity√∂st√§ niin suurta arvoristiriitaa, ett√§ n√§ki ty√∂st√§√§n painajaisia: ‚ÄĚTuntui, ett√§ huijasin ihmisi√§‚ÄĚ

MarkkinointiUutiset selvitti, mikä markkinointialan ammattilaisia työssään hävettää. Häpeän aiheuttajiksi nimettiin muun muassa arvoristiriidat, työtehtävät ja edustettu brändi.
Kuva:
Unsplash/Andrew Neel
ūüĒć Laura koki markkinointity√∂st√§ niin suurta arvoristiriitaa, ett√§ n√§ki ty√∂st√§√§n painajaisia: ‚ÄĚTuntui, ett√§ huijasin ihmisi√§‚ÄĚ

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

‚Äď Iltaisin itkeskelin ty√∂asioita √§idille puhelimessa joskus parikin tuntia. Lis√§ksi n√§in t√∂ist√§ √∂isin painajaisia.

Näin kertoo kolmikymppinen Laura häpeän kokemuksesta, jota hänen entinen työnsä markkinointialalla aiheutti. Lauran nimi on muutettu asian arkaluontoisuuden vuoksi.

Medianomiksi opiskellut Laura päätyi kesätöihin suureen mediataloon. Työnkuva oli vaihteleva, sillä Laura tuurasi useita ihmisiä näiden lomaillessa. Kun kesä läheni loppuaan, Lauran työsopimukselle tarjottiin jatkoa. Työnkuva kuitenkin muuttuisi. Työtä olisi tarjolla hyvin käynnistyneen kaupallisen projektin markkinointitehtävissä.

Laura otti pestin vastaan. Hänen tehtävänsä oli pääasiassa kirjoittaa markkinointitekstejä ulkoisten kumppanien tuotteista, joita kaupattiin kuluttajille. Lisäksi työhön kuului muun muassa tv-mainonnan suunnittelua.

‚Äď Alkuun ty√∂ oli ihan ok, mutta hiljalleen se alkoi tuntua tosi ik√§v√§lt√§ ja eettisesti ep√§ilytt√§v√§lt√§, Laura kertoo.

Lopulta hän koki työstään niin suurta arvoristiriidan aiheuttamaa häpeää, että se ja suuren työtaakan tuottama stressi vaikuttivat jo uniinkin.

Arvoristiriita ja merkityksettömyys vaivaavat

MarkkinointiUutiset selvitti kyselyllä, mikä markkinointialan ammattilaisia työssään hävettää. Kyselyyn vastasi huhtikuussa 2021 kaikkiaan 70 ihmistä, jotka ovat kokeneet häpeää markkinointialan työstään.

27 prosenttia vastanneista kertoo kokevansa työhäpeää joitakin kertoja kuukaudessa ja 20 prosenttia sitä havermmin. Viikottaista häpeää kokee 21 ja päivittäistä neljä prosenttia vastanneita.

"Olin kerran illallisilla usean lääkärin seurassa ja oma työ tuntui aika naurettavalta heidän työnsä rinnalla."

27 prosenttia kertoo, ettei koe häpeää nykyisestä vaan jostakin aiemmasta työstään.

Avoimissa vastauksissa nousee selvästi esille se, että markkinointialan työ hävettää usein siksi, että se koetaan merkityksettömäksi tai on ristiriidassa omien arvojen kanssa, kuten Lauran tapauksessa.

‚ÄĚTy√∂ mainostoimistossa tuntui merkityksett√∂m√§lt√§ ja oma osuuteni ty√∂ss√§ tuntui vain rahallisen voiton mahdollistamisena yrityksemme omistajille. H√§pesin sit√§, ett√§ olin mukana vahvistamassa kulutusyhteiskuntaa. Vaihdoin ty√∂paikkaa merkityksellisemp√§√§n‚ÄĚ, er√§s vastanneista kirjoittaa.

‚ÄĚOlen h√§vennyt ty√∂ni merkityksett√∂myytt√§ omien arvojen n√§k√∂kulmasta. Olin kerran illallisilla usean l√§√§k√§rin seurassa ja oma ty√∂ tuntui aika naurettavalta heid√§n ty√∂ns√§ rinnalla‚ÄĚ, toinen vastannut kertoo.

Kyselyn perusteella monelle aiheuttaa häpeää nimenomaan se, että työssään joutuu kannustamaan ihmisiä kuluttamiseen.

‚ÄĚYleisesti ottaen tuntuu pahalta myyd√§ tavaraa, jota ilmankin ihmiset p√§rj√§√§v√§t. Maailma hukkuu tavaraan‚ÄĚ, kirjoittaa er√§s vastanneista.

Ei valtaa vaikuttaa työhön

Lauralle häpeää työstä aiheutti muun muassa se, että hän sai toisinaan kuulla, että asiakkaat olivat tyytymättömiä tuotteisiin. Ne eivät olleet laadukkaita tai sitä, mitä oli luvattu. Kaupan ehdotkaan eivät olleet kunnossa.

‚Äď Jos tuotteet olisivat olleet laadukkaita, ei ty√∂ v√§ltt√§m√§tt√§ olisi tuntunut niin pahalta, Laura sanoo.

Laurasta tuntui, että hän huijasi ihmisiä. Hänelle tärkeät arvot eli oikeudenmukaisuus, avoimuus ja rehellisyys eivät toteutuneet työssä.

Lauraa vaivasi myös se, ettei hän pystynyt vaikuttamaan työhäpeää aiheuttaviin asioihin. Aluksi hän yritti tehdä ehdotuksia ja kehittää toimintaa, mutta huomasi pian, ettei sillä ollut vaikutusta.

‚Äď Minulla ei ollut lopullista valtaa p√§√§tt√§√§, mit√§ lopulta julkaistaan ja mink√§ kumppanien tuotteita myyd√§√§n.

Laura kertoo kokeneensa työstään erittäin voimakasta ja jatkuvasti vaivannutta häpeän tunnetta.

Työtehtävät ja brändi hävettävät

Työstä koettu häpeä vaivaa jonkin verran 43:a ja paljon 29 prosenttia MarkkinointiUutisten kyselyyn vastanneista. 10 prosenttia kertoo häpeän vaivaavan erittäin paljon ja 9 prosenttia ei juuri lainkaan.

Kyselyyn vastanneiden mukaan työhäpeää aiheuttaa arvoristiriitojen lisäksi usein omat työtehtävät.

‚ÄĚAiemmasta myyntiurastani olen my√∂s kokenut h√§pe√§√§, esimerkiksi Soneran yms. st√§ndimyynnist√§ vaikkakin olin parhaita myyji√§ ja tein paljon tulosta‚ÄĚ, er√§s vastanneista kertoo.

‚ÄĚKoen h√§pe√§√§ siit√§, ett√§ kertoessani ty√∂st√§ni joudun aina erikseen avaamaan my√∂s sen, mit√§ teen. Jollain tapaa ty√∂teht√§vien yksinkertaisuus h√§vett√§√§.‚ÄĚ

Häpeää aiheuttaa myös se, ettei syystä tai toisesta pysty hoitamaan työtehtäviään niin hyvin tai siten kuten haluaisi.

‚ÄĚH√§pe√§ syntyy siit√§, ett√§ joudun olemaan mukana huonosti toteutetuissa sek√§ keskinkertaisissa projekteissa.‚ÄĚ

‚ÄĚH√§pe√§ syntyy siit√§, ett√§ joudun olemaan mukana huonosti toteutetuissa sek√§ keskinkertaisissa projekteissa.‚ÄĚ

Kyselyn mukaan yhtä usein kuin työtehtäviä hävetään brändiä, jota edustetaan. Brändin aiheuttama häpeäntunne liittyy avoimien vastausten perusteella usein arvoristiriitaan.

‚ÄĚToisessa duunissa h√§pesin edustamaani br√§ndi√§ ja sen tuotteita. Kyseess√§ oli matkailuala ja t√§ss√§ t√∂rm√§sin my√∂s arvoristiriitaan, sill√§ lent√§minen ei ole en√§√§ ilmastonmuutoksen takia hyv√§ksytt√§v√§√§.‚ÄĚ

Myös brändien viher- ja valkopesu hävettää, avoimista vastauksista selviää.

‚ÄĚEdustamani br√§ndi valkopesee toimintaansa. Liiketoiminnan todelliset arvot (raha) ja markkinoidut arvot / imago (ekologisuus ja pehme√§t arvot) eiv√§t kohtaa.‚ÄĚ

Vaikkei brändi itsessään aiheuttaisi häpeää, voi sitä aiheuttaa se, miten brändiä rakennetaan tai brändiviestintää tehdään. Mainonnansuunnittelijana tunnetussa suomalaisessa yrityksessä työskentelevä kyselyyn vastannut henkilö kertoo edustavansa yhtä maan tunnetuimmista brändeistä ja häpeävänsä sitä, miten huonosti brändiä vaalitaan.

‚ÄĚPari vuotta sitten tultiin ulos aivan uudenlaisella mainoskonseptilla. Se ei saanut toivottua hurraa-vastaanottoa. Niinp√§ kallis konsepti haudattiin vaivihkaa. Nyt on taas toteutettu yhdentekev√§ ‚ÄĚbr√§ndiuudistus‚ÄĚ, jota kukaan markkinoilla ei tunnu edes huomanneen.‚ÄĚ

Työhäpeä aiheutti painajaisia

Työn aiheuttaman häpeä vaikutti Lauran elämään myös vapaa-ajalla. Suuri osa ajasta kului työstä aiheutuvasta häpeästä ja stressistä toipumiseen. Unet menivät ja itketti.

Laura puhui tuntemuksistaan perheelleen ja ystävilleen.

‚Äď Mutta en v√§ltt√§m√§tt√§ olisi l√§htenyt siit√§ toreille ja turuille huutelemaan. Minulla oli paineita pit√§√§ asiat sis√§ll√§ni. Lis√§ksi olin v√§h√§n vainoharhainen sen suhteen, kenelle kehtaan tilanteestani puhua.

Esihenkilön kanssa Laura ei uskaltanut ottaa aihetta puheeksi.

‚Äď Esihenkil√∂√§ oli vaikea l√§hesty√§. H√§nt√§ ei varmaankaan olisi kiinnostanut. Monet n√§yttiv√§t j√§tt√§v√§n kertomatta h√§nelle t√§rkeit√§ asioita.

Laura kertoo jääneensä siihen käsitykseen, ettei ollut työyhteisössään ainoa, joka koki työstään häpeää. Kollegoiden kanssa asiaa toisinaan sivuttiin ja tuntemuksia purettiin, mutta niistä ei kuitenkaan puhuttu suoraan. Ilmapiirikysely paljasti, että osaston ilmapiiri oli yrityksen huonoimpia.

Tilanne jää usein ratkaisematta

33 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoo, ettei ole yrittänyt ratkaista työhäpeää aiheuttavaa tilannetta mitenkään. 26 prosenttia kertoo irtisanoutuneensa työstä kokemansa häpeän vuoksi ja 23 prosenttia vaihtaneensa alaa.

Niin teki my√∂s Laura ‚Äď tavallaan. Projekti, jossa h√§n ty√∂skenteli, alkoi menn√§ alam√§ke√§. Lopulta Laura sai potkut.

‚Äď Uskon, ett√§ huonolaatuiset tuotteet olivat yksi iso syy siihen, ettei projekti en√§√§ kannattanut. Projektin kehitt√§mist√§ ei edesauttanut my√∂sk√§√§n se, ett√§ tiimist√§ puuttui aito ja rehellinen vuorovaikutus.

Laura sanoo, että jos mikään työn sisällössä ei olisi muuttunut, olisi hän jossakin vaiheessa alkanut joka tapauksessa etsiä mielekkäämpää työtä.

"Nyt ainakin tiedän, millaisessa en halua olla mukana."

Kokemuksen jälkeen Laura tiesi entistä selvemmin, että haluaa tehdä töitä journalistina. Siihen ammattiin hän oli alun perin kouluttautunutkin ja kertoo tunteneensa itsensä aina ennen kaikkea toimittajaksi. Markkinointityön jälkeen Laura hankki myös ylemmän korkeakoulututkinnon journalistiikasta ja on tehnyt töitä toimittajana.

Lauran tavoite on tehd√§ jatkossa journalistisia ja viestinn√§llisi√§ t√∂it√§, mutta ei h√§n silti t√§ysin torppaa ajatusta siit√§, ett√§ voisi viel√§ joskus ty√∂skennell√§ markkinoinninkin parissa ‚Äď kunhan ty√∂ vastaisi omia arvoja.

‚Äď Se riippuu t√§ysin siit√§, mink√§laisesta markkinoinnista olisi kyse ja mitk√§ olisivat motivaattorit ty√∂n taustalla. Nyt ainakin tied√§n, millaisessa en halua olla mukana.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa