Joshua Rawson Harris / Unsplash
Brändit

Kyselytutkimus paljastaa: Prismalla ja Lidlillä lojaaleimmat asiakkaat

17.2.2023 8:51
Mikko Perttunen
Yrityksen vakioasiakkaat ovat sen tärkein kohderyhmä, todetaan tutkimuksessa.

IROResearch selvitti, kuinka todennäköisesti päivittäistavarakaupan asiakkaat suosittelevat omaa kauppaansa muille.

NPS eli Net Promoter Score mittaa asiakkaiden suosittelun todennäköisyyden perusteella heidän lojaalisuuttaan ja ennustaa kauppojen tulevaa markkina-asemaa ja talouskehitystä. NPS määritellään vähentämällä suosittelijoiden osuudesta heidän osuutensa, jotka eivät suosittele omaa pääasiallista päivittäistavarakauppaansa.

Korkein NPS-luku löytyi Prismalta ja Lidliltä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Tutkimuksessa kysyttiin, miten todennäköisesti henkilö suosittelisi hänen itsensä pääasiallisesti käyttämää kauppaa muille. Vastauksen sai antaa asteikolla 0–10, ja suosittelijoiksi katsottiin heidät, jotka antoivat arvosanan 9 tai 10 ja hylkääjiksi heidät, jotka antoivat arvosanan 0–6. Arvosanan 7–8 antaneet vastaajat luettiin epävarmoiksi, eikä heitä oteta lukuun NPS:ää määriteltäessä.

Korkein NPS-luku löytyi Prismalta ja Lidliltä, joiden arvoksi määrittyi 62. Prismaa tosin suositeltiin enemmän, mutta yhtäläisesti myös hylkääjien osuus oli Lidliä suurempi.

Listan kolmantena oli Citymarket, jonka NPS-luku oli 58. Vertailtujen kauppojen pahnanpohjimmainen oli Sale, jonka NPS oli 39.

IROResearchin raportissa todetaan, että yritystä pääasiallisesti käyttävät asiakkaat ovat sen arvokkain kohderyhmä. Suosittelun taustalla on kokonaisvaltainen asiakaskokemus, josta asiakas haluaa kertoa eteenpäin. Suosittelu lisää ja rakentaa asiakkaan lojaliteettia yritystä ja brändiä kohtaan.

Prisman NPS-luku on noussut mittaus mittaukselta vuosina 2012, 2013, 2015 ja nyt 2023. Lidlin luku on puolestaan samaan aikaan pudonnut, ja jos trendi jatkuu samaan malliin, tulee Prisma pitämään seuraavassa mittauksessa yksin ykköspaikkaa. Tänä vuonna kolmantena ollut Citymarket nosti NPS-lukuaan vuodesta 2015 peräti 21 pisteellä ja K-market sekä K-supermarket vielä enemmän.

Vastaajien pääasiallisista päivittäistavarakaupoista yleisin oli Prisma, jonka osuus vastaajien keskuudessa oli 29 prosenttia. Vain hieman perässä tuli S-market 26 prosentin osuudella. Sekä Keskon Citymarketin että saksalaisketju Lidlin mainitsi pääasialliseksi kaupakseen vain 12 prosenttia vastaajista.

Korjattu 28.2. klo 13.30 pieni virhe tutkimuksen asteikossa.

Tuhat suomalaista -tutkimukseen päivittäistavaraliikkeiden suosittelusta vastasi tuhat suomalaista 17.–25.1.2023. Otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan noin +/- 3,2 prosenttiyksikköä.