Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Kysely: Suomalaiset eivät aio tinkiä joulunvietosta ja lahjoista talouden epävarmuudesta huolimatta – lahjoihin käytetään rahaa hieman viime vuotta enemmän

28.11.2025 15:05
Mikko Perttunen
Lahjan edullisuus ei ohjaa valintoja yhtä paljon kuin vuosi sitten.

Vaikka talouden näkymät ovat epävarmat ja kuluttajien luottamus alhaalla, suomalaiset eivät aio tinkiä joulunvietosta ja lahjoista.

Matkahuollon tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan tänä jouluna panostetaan lahjojen laatuun. Lahjojen hankintaan käytetään keskimäärin 241 euroa, mikä on hieman enemmän kuin vuosi sitten.

Matkahuolto selvitti jälleen suomalaiskuluttajien aikeita ja suunnitelmia tulevan joulusesongin rahankäytön ja ostosten osalta. Siinä missä viime vuonna hinta ja edullisuus ohjasi lahjavalintoja, tänä jouluna suomalaiset panostavat ennen kaikkea lahjojen laatuun ja lahjansaajan toiveisiin.

MAINOS

Kyselyn mukaan suomalaisten lahjahankinnoissa painavat eniten lahjansaajan mieltymykset (56 %) ja tarpeet (52 %) sekä laadukkuus (28 %). Edullisuus on lahjaostoksilla tärkeää neljännekselle (26 %).

Joululahjaostosten teko painottuu edelleenkin marras-joulukuulle ja vain 16 prosenttia kyselyyn vastanneista aloittaa joululahjaostosten teon jo lokakuussa. Vaikka suomalaiset hakevat lahjaostoksilla hyvää laatua kohtuulliseen hintaa, loppuvuoden alennusmyyntejä hyödyntää vain noin kolmannes.

– Suomalaiset panostavat lahjoihin harkiten ja etsivät kestävää laatua kohtuuhintaan. Silti moni jättää loppuvuoden alepäivät kuten Black Fridayn hyödyntämättä, vaikka juuri silloin kotimaisissakin verkkokaupoissa on runsaasti tarjontaa, joka yhdistää hyvän laadun edulliseen hintaan, Matkahuollon Pakettipalvelut-liiketoiminnan johtaja Kati Nevalainen toteaa tiedotteessa.

Kivijalkaliikkeet ovat edelleen suosituimpia lahjojen ostopaikkoja, sillä 67 prosenttia vastaajista aikoo hankkia lahjoja kivijalasta. Verkkokauppojen osalta kuluttajat aikovat ostaa lahjoja etenkin kotimaisista verkkokaupoista, kun taas ulkomaisen verkkokaupan suosio on hieman laskenut vuoden takaisesta.

Kotimaisissa verkkokaupoissa aikoo asioida nyt 53 prosenttia ja ulkomaisissa 20 prosenttia. Verkkokaupan etuina pidetään erityisesti tungoksen ja ruuhkan välttämistä, hintavertailun helppoutta sekä laajempaa valikoimaa.

Vaikka kiinalaisten verkkokauppojen suosio on vuoden aikana kasvanut, jouluna suomalaiset turvautuvat silti mieluiten kotimaisiin verkkokauppoihin.

– Joululahjoja hankkiessa kuluttajat tekevät harkitumpia valintoja, jolloin suomalaiset näyttävät turvautuvan tuttuihin ja luotettaviin kauppoihin. Joulun alla nopeus, toimitusvarmuus ja lahjojen laatu painavat enemmän kuin pelkkä hinta, Nevalainen kertoo.

Lue myös: Joululahjakysely: Moni epäröi antaa second hand -lahjan, vaikka itse ilahtuisi sellaisesta

Lue myös: Joulu lisää turhaa kulutusta – 61 prosenttia tuntee painetta ostaa joululahjoja, vaikka ne eivät tulisi koskaan käyttöön

Kysely toteutettiin Matkahuollon tilauksesta Norstatin laatusertifioidussa kuluttajapaneelissa 22.–29.8.2025.

Vastaajamäärä oli 1017. Otos vastaa suomalaista 18–74-vuotiasta väestöä sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

Otoksen virhemarginaali on +/- 3 prosenttiyksikköä.