Kuvaaja:
Unsplash
Brändit

Kysely: Iso joukko yrityksiä on leikannut markkinointi-investointejaan tämän vuoden aikana

1.11.2022 8:40
Toni Rajamäki
Lähes puolet vastaajista sanoo pitävänsä markkinointi-investointinsa suunnitellulla tasolla loppuvuoden aikana.

Haastavassa tilanteessa turvaudutaan usein markkinointibudjettien leikkaamiseen, eikä nykyinen maailmantilanne ole tehnyt asiaan poikkeusta: iso joukko suomalaisyrityksiä on jo leikannut markkinointi-investointejaan.

Näin kertoo S-ryhmän kaupan media- ja markkinointipalveluita kehittävän asiantuntijayksikön Smart Marketingin kysely, johon vastasi mainostajien sekä mediatoimistojen palveluksessa työskenteleviä henkilöitä.

Kyselystä selviää, että yli kolmasosa, 37 prosenttia, vastaajista on leikannut markkinointi-investointejaan tämän vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana. Reilu viidennes on joutunut leikkaustalkoisiin jo ennen tätä vuotta, jolloin sodan ja inflaation sijaan yrityksiä kiusasi koronapandemia.

Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 39 prosenttia piti investointinsa suunnitellulla tasolla, ja 45 prosenttia mainostajista suunnittelee pysyvänsä suunnitelmassaan myös loppuvuoden aikana.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Korona-aika osoitti, että hankalassa tilanteessa markkinointiin panostaneet yritykset ovat menestyneet keskimäärin vahvasti, mutta kyselyn perusteella vain harva mainostaja aikoo lisätä investointejaan ensi vuonna. Vain kahdeksan prosenttia kertoo kasvattavansa investointejaan.

Huolestuttavaa on myös se, että vain 37 prosenttia aikoo pitää investointinsa ensi vuonna suunnitelmien mukaisena.

– Markkinointia lisäävien joukko oli aika pieni. Katsoisin, että markkinointi-investointien vähennykset johtuvat enemmän yritysten omista haasteista kuin siitä, että markkinointi ei tuottaisi yleisesti, pohti Omnicom MediaGroupin toimitusjohtaja Teemu Neiglick Smart Marketingin The State of Marketing Unboxed -tilaisuudessa.

SOK:n Vice President Business Development Jukka Veteläinen sanoi, että viime vuosien varovaisuus on näkynyt monen yrityksen markkinoinnissa.

– Mielestäni viime vuosina on ollut huonoa markkinointia verrattuna aiempaan. Suunta ei valitettavasti näytä positiiviselta yleisesti katsoen, hän kiteytti. 

Veteläinen kuitenkin luottaa siihen, että joissain yrityksissä jaksetaan uskoa markkinoinnin voimaan.

– Tämän tuoreen tutkimuksen perusteella voidaan kuitenkin todeta, että positiivinen pohjavire on olemassa. Yrityksillä, jotka pystyvät rauhoittumaan ja miettimään asioita uudestaan, on mahdollisuus ottaa markkinaa ja saada uusia kuluttajia itselleen tai pitää kiinni nykyasiakkaistaan. Pitää kehittää ja miettiä asioita uudestaan.

Lähde: SOK Smart Marketing