Katariina Torikka
Kolumni

Kun poliittinen viestintä käy kuumana, on paskankestävälle tuulettimelle käyttöä

1.2.2022 7:15
Toni Perez
Kriisiviestinnässä pahimmat iskut saattaa huolellisen strategisen pohdinnan tuloksena vastaanottaa joku muu kuin yhtiön toimitusjohtaja. Sama voi päteä poliittiseen viestintään, kirjoittaa MarkkinointiUutisten uusi kolumnisti Toni Perez.

Oletko koskaan miettinyt, miten hyvä poliisi, paha poliisi -strategiaa voitaisiin käyttää tietoisesti hyväksi poliittisessa viestinnässä? Minä olen.

Siksi kutsun teidät nyt kärpäseksi saunan kattoon seuraamaan erästä kuvitteellista poliittista keskustelua. Mikä neuvoksi, kun kansa vaikuttaa jakautuneelta mielipiteissään ja teki niin tai näin, lunta on luvassa tupaan?

S: Kannatusluvut laskee ja ruiskukkien etumatka pitenee. Vetokin on pois. Mitä ihmettä oikein pitäisi tehdä?

K: Nyt on kuule pakko ottaa aivan uusi koronastrategia. Minä alan pahaksi poliisiksi ja sinä hyväksi. Älä huoli, minä olen kuule paskankestävä tuuletin.

S: Mitä sä höpötät?

K: Eihän me puolueena selvitä tästä mitenkään, jos ollaan kaikki samaa mieltä. Tuolla on iso porukka väkeä, joka haluaa eristää jokaisen suomalaisen omaan korsuun 20 kilometrin välimatkalla seuraavaan. Bailukansa puolestaan vaatii kaikki rajoitukset pois ja kansallisen halauspäivän. Sitten on kaikki ne miljoonat siinä välissä.

S: Eikös meidän pitäisi yhdistää nämä ihmiset?

K: Ei onnistu. Sen sijaan meidänkin pitää jakautua. Koska sä oot nuorempi, susta tehdään bailuväen lemmikki, ja mä hoidan korsut.

S: Taitaa ihan luonnollisestikin mennä noin…

K: No niinpä, mutta nyt vedetään huolella yli. Luodaan sellainen vaikutelma, että me ei keskustella enää ollenkaan keskenämme. Kun sä pyörit baarissa, mä vaadin niitä kiinni.

Strategian taustalla on usein halu suojella korkeimmassa asemassa olevaa päättäjää.

S: Joo ja sitten, kun sä haluat sulkea kaikki teatterit ja konserttisalit, mä kutsun kaikki taiteilijat mun luo illanviettoon.

K: Alat päästä kiinni ajatuksesta! Tiedoksi vaan, että tuun vaatimaan myös koulut kiinni.

S: Mehän luvattiin, että lapset jätetään rauhaan?

K: No, eihän ne muut nyssykät niitä kiinni laita, vaikka tarvettakin olisi. Sen varjolla saat paljon muuta läpi.

S: Nerokasta, mutta miksi sä suostut tähän? Sähän tuut ottamaan tässä ihan kunnolla kolhuakin.

K: Aatteen ja sun takia. Jos tulee paljon kuprua, niin mä voisin vetää myös hetken henkeä.

S: Kiitos, oot kyllä hyvä ystävä. Näitä saunailtoja ei voida sitten vaan hetkeen varmaan ottaa?

K: No ei.

S: Käyn hakemassa juoman, otatko Karhun? Nää on muuten ihan itse hankittuja.

K: En mä tänään, tuo yksi Muumi. Mulla on aamulla palaveri ehkäisevästä päihdetyöstä.

Yllä olevaa saunakeskustelua ei ole koskaan käyty, mutta se toimii esimerkkinä siitä, miten hyvä poliisi, paha poliisi -strategiaa voitaisiin hyödyntää poliittisessa viestinnässä.

Strategian taustalla on usein halu suojella korkeimmassa asemassa olevaa päättäjää. Esimerkiksi kriisiviestinnässä pahimmat iskut saattaa huolellisen strategisen pohdinnan tuloksena vastaanottaa joku muu kuin organisaation toimitusjohtaja. Kyseessä on äärimmäisen riskialtis strategia, jonka käyttämistä tulee harkita tarkoin ja käyttää vain silloin, kun muita hyviä keinoja ei tule mieleen.

Paha poliisi auttaa tekemään hyvän poliisin tarjouksesta houkuttelevamman.

Strategia tähtää siihen, että ”vastapuoli” liittoutuu ”hyvän poliisin” kanssa ja tekee tälle paljastuksia ja myönnytyksiä. Toisin sanoen paha poliisi auttaa tekemään hyvän poliisin tarjouksesta houkuttelevamman. Näyttää siltä, että tätä strategiaa on alettu viime aikoina hyödyntää varsin paljon. Toinen juttu onkin sitten se, millainen vaikutus sillä on demokratiaan.

Toni Perez tarkkailee median ja viestinnän maailmaa erityisesti hyvän elämän näkökulmasta. Viestintätoimiston toimitusjohtajana työskentelevä Toni uskoo, että suomalaisesta ytimekkäästä ja suoraselkäisestä viestinnästä olisi kansainväliseksi vientituotteeksi, kunhan pakkaukseen muistetaan lisätä ripaus tunnetta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)