Taustakuva: Canva Pty Ltd.
Toimistot

Kun laiva upposi – Hasan & Partnersin loistokas historia yrityksenä päättyi, mutta konsernin brändit jatkavat elämäänsä

20.8.2025 9:04
Mikko Perttunen
Pitkään taloudellisissa vaikeuksissa tarponeiden Hasan & Partnersin ja Frankly Partnersin tarina jatkuu täysin uuden yrityksen muodossa.

Kesän ensimmäisellä lomaviikolla Mikko Hovi, Simo Kajaste ja Riku Vassinen olivat muiden Hasan & Partnersin ja Frankly Partnersin työntekijöiden kanssa löysässä hirressä.

Hovi johti Frankly Partnersia ja Kajaste sekä Vassinen Hasan & Partnersia.

Jo vuosia taloudellisten vaikeuksien kanssa painineet Ami Hasan & Co Holding Oy ja sen tytäryhtiöt hakeutuivat velkasaneeraukseen heti tämän vuoden alussa. Taustalla oli suuri määrä maksuhäiriömerkintöjä, ja Hasan & Partnersista oli jopa jätetty konkurssihakemus Helsingin käräjäoikeuteen lokakuussa 2024. Työeläkeyhtiö Ilmarisen jättämä hakemus kuitenkin peruutettiin virheellisenä samana päivänä.

Lue myös: Hasan & Partners hakeutui yrityssaneeraukseen

Lue myös: Hasan & Partnersia haettiin konkurssiin, mutta hakemus ehdittiin peruuttaa

MAINOS
MAINOS

Jo keväällä 2024 Hasan joutui siirtämään työntekijöidensä palkanmaksua kahdella viikolla, ja tämän vuoden tammikuussa toimistolla oli uudestaan ongelmia palkkojen kanssa.

Lue myös: Kauppalehti: Hasan & Partnersilla jälleen vaikeuksia palkanmaksun kanssa

Saneerausmenettelyyn pääseminen tarkoittaa käytännössä sitä, että velkojien kanssa ryhdytään rakentamaan suunnitelmaa velkojen takaisinmaksusta.

– Tavoite oli, että kesäkuun loppuun mennessä olisi suunnitelma velkojen maksusuunnitelmasta kasassa. Alkoi kuitenkin näyttää siltä, etteivät asiat etene niin nopeasti kuin olisi toivottu, Frankly Partnersin tuolloinen toimitusjohtaja Hovi kertoo.

Kesäkuussa tulikin tieto, että ratkaisu siirtyy kesän yli.

– Tämä tarkoitti kaikille sitä, että asiat olivat ihan auki. Se ei myöskään tehnyt hyvää sille, kuinka kiinnostavana kumppanina meidät nähtiin, Hovi sanoo.

Toimiva johto päätti toimia. Hovi, Kajaste ja Vassinen perustivat uuden yhtiön, Centian, joka teki ehdotuksen konkurssin partaalla horjuvien yritysten liiketoiminnan ostamisesta. Se olisi tarkoittanut sitä, että esimerkiksi työ- ja asiakassopimukset olisivat siirtyneet uuteen yhtiöön.

– Ehdotus ei kuitenkaan siinä vaiheessa mennyt läpi, joten tilanne alkoi näyttää turhan haastavalta. Omistajat arvioivat, että taskun pohjalla ei ole enää yhtään rahaa vaikeuksissa olevien yhtiöiden pelastamiseksi, Hovi toteaa.

Riku Vassinen kävi vuoden 2023 Grand One -gaalassa pokkaamassa Hasanille Vuoden yrityksen palkinnon. Tässä vaiheessa alamäki oli kuitenkin jo alkanut, ja vuosina 2022 ja 2023 yhtiö teki noin 1,7 miljoonan euron tappiot.

14. heinäkuuta Hasan & Partners, Frankly Partners ja Ami Hasan & Co Holdin Oy haettiin konkurssiin.

– Siitä hetkestä lähtien olin työtön, Hovi sanoo.

Normaalin menettelyn mukaan konkurssipesänhoitaja otti tilanteen haltuun ja irtisanoi kaiken henkilökunnan. Työsopimukset päättyivät heinäkuun lopussa.

– Vanhojen yritysten kaikki toiminta loppui tässä vaiheessa, Hovi sanoo.

Centialla oli kuitenkin mahdollisuus tehdä uusi tarjous konkurssiin menneiden yhtiöiden liiketoiminnasta pesänhoitajalle. Tarjous menikin läpi konkurssipesälle, ja nimet saatiin papereihin viime viikolla. Nurin menneiden yritysten brändit siis jatkavat edelleen elämäänsä, vaikka vanha rakenne kaatuikin.

Hasanin ja Franklyn konkurssit kuitenkin tarkoittivat sitä, ettei niillä ollut enää yhtään ainoaa työntekijää. Kaikki piti siis aloittaa alusta.

– Tässä vaiheessa se on tarkoittanut avainhenkilöiden rekrytointeja. Kaikki työsopimukset joudutaan tekemään uudestaan ja asiakassopimukset päivittämään, Hovi sanoo.

Yhteensä 18 aiemmin Hasanilla ja Franklylla työskennellyttä työntekijää on jo löytänyt paikan uudesta yhtiöstä – osa heistä osa-aikaisena. Ennen konkursseja Hasan ja Frankly työllistivät noin 40 työntekijää.

Centia on rekrytoinut jo ison joukon Hasanin ja Franklyn entisiä työntekijöitä. Kuva Centia

– Onhan se eri luokkaa, mutta porukka on kyllä tulivoimainen ja suorituskykyinen. Kävimme aikamoisen mankelin lävitse itse, mutta saman kokivat muutkin työntekijät. Kimpassa sitä pelastustyötä tehtiin ja yritettiin pitää homma kasassa, Hovi muistuttaa.

Avainsana erityisesti tulevaisuutta ajatellen on kuitenkin luottamus.

– Kaikkien työntekijöiden kanssa käytiin aiheesta keskustelua. Ei kukaan lähtenyt uuteen mukaan tuosta vain, mutta toisaalta ihan älyttömästi emme joutuneet mairittelemaan, Hovi sanoo.

Toinen luottamukseen liittyvä asia on se, että konkurssiin päätyneen yritysryppään maine saattaa olla viime vaiheiden vuoksi jonkin verran ryvettynyt, vaikka brändeillä onkin pitkä ja loistokas historia.

Liiketoimintakauppa on vielä tuore, mutta Hovin mukaan tällä hetkellä asiakkaidenkin suunnasta näyttäisi kuitenkin löytyvän uskoa uutta yhtiötä kohtaan.

– Olemme todella paljon miettineet tuota luottamusta, sillä tällä alalla ei ole oikein muuta voimavaraa kuin ihmiset ja ihmisten ajattelu.

– Seuraavat viikot ja kuukaudet näyttävät, kääntyykö luottamus yhteistöiksi. Näyttää siltä, että Hasanilta ja Franklylta kesken jääneet projektit pystytään kaikki viemään loppuun. Ja onhan se tietysti helpompaa asiakkaallekin, kuin että jos joku muu ottaisi kopin keskeneräisestä projektista, Hovi jatkaa.

Tilanne on Hovin mukaan poikkeuksellinen, koska kyseessä on täysin uusi yritys, jonka brändeillä on kuitenkin pitkä historia ja mainetta sekä työntekijöillä kokemusta.

– Nöyränä poikana lähdetään liikkeelle. Vaatii kovaa työtä, että tällaisessa markkinatilanteessa pärjää, Hovi lopettaa.

Konkurssien käsittely jatkuu taustalla

Vaikka Hasanin ja Franklyn brändit ovatkin tässä kuussa tapahtuneen liiketoimintakaupan myötä edelleen hengissä, saman nimisten yritysten sekä emoyhtiö Ami Hasan & Co Holding Oy:n konkurssien käsittely jatkuu taustalla.

Kyse on pesänhoitajan mukaan suurista summista. Yritysvelkojia ovat muun muassa jo aiemmin mainittu Ilmarinen sekä Omnicom Media Group Holding ja erikoisuussijoitusrahasto Eq Liikekiinteistöt.

Lisäksi konkurssiin menneiden yritysten työntekijöillä on palkkasaatavia.

– Palkkaturva on aina konkurssimenettelyissä tavalla tai toisella mukana, asianajaja Mikko Tölö konkurssipesiä hoitavasta Asianajotoimisto Tölö & Co:sta kertoo.

Ely-keskusten kehittämis- ja hallintokeskus KEHA:n hallinnoiman palkkaturvan tarkoituksena on turvata työntekijöiden palkat ja muut työsuhdesaatavat silloin, kun työnantaja ei niitä maksukyvyttömyyden takia pysty maksamaan.

KEHA:n verkkosivujen mukaan touko-, kesä- ja heinäkuun 2025 aikana tehdyissä päätöksissä palkkaturvahakemusten keskimääräinen käsittelyaika on ollut noin yhdeksän kuukautta, joten työntekijät joutuvat odottelemaan saataviaan luultavasti pitkään.

Konkurssimenettely on Tölön mukaan vielä pahasti kesken, ja kestää ainakin muutamia kuukausia.

MAINOS