Emmi Ekilä
Kolumni

Kun asiakas ei vaan tajua ja toimistolaiset ovat pällejä – asiakkaan ja toimistojen huono kommunikaatio on kasvun este

24.4.2024 11:20
Leena Komulainen
Keskellä kriisiä ihmisillä ja ihmisjoukoilla on tapana syytellä toisiaan sen sijaan, että keskityttäisiin itse kriisin ratkomiseen. Markkinointialalla tämä tuttu ilmiö saattaa hyvinkin tukahduttaa kasvun, kirjoittaa Leena Komulainen.

Kuinka monta kertaa olet urasi aikana kuullut, että ”asiakas ei tajua” tai ”ei se meidän toimisto vaan tajunnut” -lauseita? Veikkaan, että aika monta. Niitä viljellään enenevissä määrin silloin, kun oma olo tai yleiset olosuhteet ovat epävarmoja. Eli juuri nyt.

Kyseessä ei ole ainoastaan kotimainen vaan globaali ilmiö, jonka esimerkiksi Lions Advisory nosti esiin tuoreehkossa Luovuuden tila -raportissaan. Raportin mukaan etenkin toimistot kokivat yhteistyön asiakkaiden kanssa muuttuneen haastavammaksi: luottamus on heikoilla tai asiakkaan toiminta koetaan epäammattimaiseksi.

Kun talous sakkaa globaalisti ja kotimaassa, muuttavat liiketoiminnallisten tavoitteiden tuottamat paineet ja inhimilliset huolet ihmisten käyttäytymistä. Jokainen pyrkii turvaamaan sen, mitä on, eikä venettä haluta keikuttaa vähääkään.

Samalla, kun toimistoissa minkään ei soisi muuttuvan, jonkun pitäisi muuttua, jotta onnistuttaisiin houkuttelemaan lisää asiakkaita. Investointirahahanat ja kuluttajien kukkaron nyörit ovat tiukilla. Ihmisten arvomaailmat ja mediankäyttö pirstaloituvat entisestään, ja yritykset tuskailevat niin tuotekehityksen, myyntiputkien, asiakkuudenhallinnan kuin yhtenäisen brändinhallinnankin kanssa.

Markkinointiorganisaatioiden ratkottavaksi jäävät ongelmat alkavat olla sitä luokkaa, että niiden purkamiseen ei riitä yksi tai kaksi päätä: tarvitaan kokonainen, yhteen hiileen puhaltava joukkue.

Toimiva asiakas-toimisto-yhteistyö tuottaa jopa 4,6 kertaa todennäköisemmin parempaa liiketoimintaa verrokkeihin nähden.
MAINOS

Asiakasorganisaation ja toimiston toimivalla kommunikaatiolla ja yhteistyöllä on valtavasti väliä. Ei vain siksi, että yksilöiden ja tiimien työpäivät olisivat mukavampia, vaan siksi, että luottamuksellinen yhteistyö tuottaa tutkitusti parempia lopputuloksia. Ihmiset, jotka kokevat olonsa arvostetuiksi, tuottavat parempia ideoita. Ihmiset, jotka luottavat, uskaltavat olla avoimempia.

Lisäksi toimiva asiakas-toimisto-yhteistyö tuottaa jopa 4,6 kertaa todennäköisemmin parempaa liiketoimintaa verrokkeihin nähden.

Mitä sitten tehdä toisin, jos elämä kumppanin kanssa turhauttaa?

Luottamuksen ilmapiirin synnyttäminen on helpompaa hyvinä kuin huonoina aikoina, mutta hanskoja ei kannata heittää tiskiin kurimuksessakaan. Muutosta parempaan ei kukaan voi tehdä yksin, vaan siihen tarvitaan yhteistyötä. Jokaisen on kuitenkin tärkeää kiinnittää huomiota ennen kaikkea omaan asenteeseensa ja käyttäytymiseensä. Meistä kaikkien – niin toimistossa kuin asiakasorganisaatiossa – on haluttava olla ymmärrettävä, avoin ja luottamuksen arvoinen. On lopetettava olettaminen ja kysyttävä ja kommunikoitava mahdollisimman paljon. On palattava vanhan viestinnän totuuden äärelle ja muistettava, että viestintä epäonnistuu aina. Se, mikä on itselle täysin selvää, on sitä harvoin muille.

Briljantti luova idea ei auta asiakasta, jos se ei vaikuta potentiaalisesti kannattavalta investoinnilta liiketoiminnan näkökulmasta.

On varmistettava, että kaikki ymmärtävät jaettavat tavoitteet samoin ja sitouduttava kulkemaan niitä kohti myös silloin, kun rönsyjä on tarjolla oikealta ja vasemmalta. Kärsivällisyys on arvokasta etenkin paineiden ollessa kovat. On maltettava toistaa ja on maltettava palata yhteisten tavoitteiden äärelle kerta toisensa jälkeen.

Jaettujen päätavoitteiden lisäksi on tärkeää ymmärtää, missä ja miten yksittäisten ihmisten onnistumista mitataan. Briljantti luova idea ei auta asiakasta, jos se ei vaikuta potentiaalisesti kannattavalta investoinnilta liiketoiminnan näkökulmasta. Ja toisaalta liiketoimintaa hyödyttävää briljanttia ideaa ei synny, jos ratkaistava ongelma on epäselvä tai luottamusta ei ole.

Ennen kaikkea ja lopulta on muistettava, että pöydän toisella puolella istuu aina ihminen, joka haluaa vain ja ainoastaan onnistua omassa tehtävässään. Vasta silloin kasvun rakentaminen muuttuu mahdolliseksi.

Leena Komulainen on toimitusjohtaja ja kirjailija, joka uskoo arvopohjaiseen ja ihmislähtöiseen johtamiseen ja brändinrakennukseen. Kolumneissa käsitellään muun muassa markkinointialan ajankohtaisia ilmiöitä, trendejä ja kehityskohteita.