Kuva: Oneplus
Mainonta

Kumpi kestää kauemmin, puhelimen akku vai ihminen? Oneplus-älypuhelinvalmistaja kampanjoi juoksutapahtumalla

19.9.2025 12:29
Mikko Perttunen
Liikuntaan haetaan sosiaalisuutta sovellusten kautta.

Älypuhelinvalmistaja Oneplus markkinoi uutta puhelinmalliaan järjestämällä kuun alussa juoksutapahtuman, jossa juoksijat haastettiin kokeilemaan, pystyvätkö he juoksemaan kauemmin kuin kovalla rasituksella oleva Oneplus Nord 5 -älypuhelimen akku.

Tapahtumaa varten laitteeseen asetettiin käyttöön samanaikaisesti sekä sijainnin jako että videopuhelu, jolloin akun kestoksi arvioitiin noin kahdeksan tuntia.

– Laitoimme akunkeston koetukselle ja oli upeaa nähdä yli sata osallistujaa yhdessä juoksemassa Oneplus Nord 5:n akkua vastaan koko päivän ajan. Tapahtumamme osoitti, että suomalaiset tykkäävät liikkua yhdessä ja teknologia voi myös kirittää monia testaamaan rajojaan, Oneplus Suomen maajohtaja Elias Salmi kertoo tiedotteessa.

MAINOS
MAINOS

Kampanjan taustalla on Oneplussan heinäkuussa osana uutuuspuhelimensa lanseerausta toteuttama tutkimus, jonka perusteella teknologia voi vetää nuoria liikkumaan.

Kysely teetettiin 18–35-vuotiailla suomalaisilla. Jopa puolet vastaajista käyttää älypuhelinta aina tai useimmiten liikkuessaan ja osuus nousee 59 prosenttiin 18–24-vuotiaiden keskuudessa.

68 prosenttia kuuntelee musiikkia tai podcasteja, 46 prosenttia seuraa suorituksiaan tai tuloksiaan ja 27 prosenttia ottaa kuvia tai videoita treeneistään.

– On hienoa, että nuoret osaavat nähdä teknologian apuna eikä esteenä esimerkiksi liikkumiseen ja luovuuteen. Teknologia voi olla mukava kumppani pitkässä juoksussa, kun sitä käyttää luovasti ja työkaluna aktiiviseen elämään, eikä pelkästään doomscrollaamiseen, Salmi toteaa.

Tutkimuksen perusteella liikuntaan haetaan sosiaalisuutta eri sovellusten avulla. Jopa 41 prosenttia vastaajista kertoo liikkuvansa enemmän, pidempään tai säännöllisemmin älypuhelimen tai sovellusten ansiosta.

18–24-vuotiaista 55 prosenttia on osallistunut verkossa järjestettäviin kuntohaasteisiin tai -kilpailuihin ja jopa 62 prosenttia on aloittanut uuden liikuntamuodon sosiaalisen median tai muun älypuhelinsovelluksen innoittamana. Reilu puolet vastaajista kokeekin muiden liikuntasisällöt sosiaalisessa mediassa motivoiviksi ja vain kuusi prosenttia kokee ne lannistaviksi.

– Yhteisöllisyys on nykyisin iso motivaattori nuorille. Oli kyse sitten lenkistä porukalla tai kavereiden tsempeistä somessa, ihmiset ovat usein se voima, joka saa liikkeelle, kampanjassa yhteistyössä olleen helsinkiläisen juoksubrändi Step Segmentin perustaja Mitro Boahene kertoo.

Lue myös: Oneplus hakee kampanjassaan valokuvaa Hesarin kanteen

Lue myös: OnePlus järjesti yllättävän kampanjan: lähettää halukkaille videoita koiranpennuista

MAINOS