Unsplash/Beatrice Ekenstierna
Brändit

Kuluttajat ovat puhuneet: Valio menetti ykkössijansa Suomen vastuullisimpien brändien listauksessa

24.3.2022 9:35
Toni Rajamäki
Vastuullisuuslistauksessa pärjäsivät elintarvike- ja päivittäistavarabrändien lisäksi vapaa-aikaan ja matkustamisen liittyvät brändit.

Raision kauratuotebrändi Elovena on kuluttajien mielestä Suomen vastuullisin brändi, kertoo Sustainable Brand Index 2022 -selvitys. Kyselytutkimukseen vastasi 9100 kuluttajaa, jotka arvioivat 214 suurinta brändiä.

Elovena nappasi ykkössijan ensimmäistä kertaa, mutta brändi on ollut selvityksessä vahvoilla aiemminkin. Viime vuonna brändi oli kyselyssä toiseksi vastuullisin.

– Olemme rakentaneet kokonaisen tehtaan valmistaaksemme uusia vastuullisia tuotteita, jotka kannustavat ihmisiä omalle terveydelle ja ympäristölle hyvää tekevään kasvipohjaiseen syömiseen. Näin vastuullisuutta on saatu entistäkin tiiviimmin tekemisemme ytimeen eikä se jää vain oheistoiminnaksi. Menestys mielikuvia mittaavassa Sustainable Brand Index -listauksessa kertoo, että ihmisillä on valtavat odotukset Elovena-brändin vastuullisuutta kohtaan. Tämä inspiroi ja kirittää meitä tekemään suunniteltuja vastuullisuustekojamme kahta lujemmin, kertoo Raision vastuullisuusjohtaja Sari Koivulehto-Mäkitalo tiedotteessa.

Ykkössijaa piti kahdeksan vuotta putkeen hallussaan Valio, joka sijoittui nyt toiseksi.

Kolmannelle sijalle ylsi S-ryhmä, joka oli vuonna 2021 13. sijalla. Fiskars nousi 11. sijalta neljänneksi. Kärkikymmeniköstä suurin laskija oli Prisma, jonka kolmossija muuttui yhdeksänneksi sijaksi.

Listauksessa pärjäsivät elintarvike- ja päivittäistavarabrändien lisäksi vapaa-aikaan ja matkustamisen liittyvät brändit.

– Pitkittynyt pandemiatilanne on muuttanut kulutuskäyttäytymistä kokonaisvaltaisesti ja ympäristöön liittyvä vastuullisuus korostuu kuluttajien valinnoissa läpi toimialojen. Ruoan valmistamiseen, sisustamiseen ja rakentamiseen liittyvät harrastukset sekä kotimaan matkailu vilkastuivat Suomessa pandemian aikana. Tämä voi osittain selittää myös näiden brändien nousua tämän vuoden vastuullisuuslistauksessa, pohtii Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Hedén.  

Kyselyn perusteella suomalaisten myönteinen suhtautuminen yritysten vastuullisuusviestintään on laskussa. Viestinnän sijaan kuluttajat odottavat yrityksiltä konkreettisia tekoja. Ilmastonmuutos ja ympäristö ovat tärkeitä teemoja, mutta myös sosiaalisen vastuullisuuden merkitys on korostunut.

Sustainable Brand Index -selvityksen 10 vastuullisinta suomalaisbrändiä (suluissa viime vuoden sijoitus):

1. Elovena (2)  
2. Valio (1)  
3. S-Ryhmä (13)  
4. Fiskars (11)  
5. VR (6)  
6. Kotimaista (4)  
7. Myllyn Paras (7)  
8. Fazer (8)  
9. Prisma (3)  
10. K-Market (15)

Alojen vastuullisimmat brändit:

Elovena - Ruoka  
S-Ryhmä - Päivittäistavarat  
Fiskars - Harrastukset ja vapaa-aika  
VR - Kuljetus ja liikkuminen  
Prisma - Ruokakaupat  
Yliopiston Apteekki - Apteekit  
Paulig - Juomat  
Partioaitta - Vaatekauppa  
Finlayson - Sisustus- ja huonekalut, brändi  
Sokos Hotels - Hotellit  
Lumene - Kauneus ja kosmetiikka  
S-Pankki - Pankit  
Marimekko - Muotibrändi  
Pentik - Sisustus- ja huonekalut, kaupat  
Vattenfall - Sähkö ja lämmitys  
Posti - Kuljetus ja logistiikka  
Finnair - Lentoyhtiöt  
Neste - Polttoaine  
Volvo - Autot  
Pohjola - Vakuutukset ja eläkkeet  
Nokia - Kodinkoneet ja kuluttajaelektroniikka, brändi  
Tori.fi - Verkkokauppa  
Elisa - Teleoperaattori  
Kotipizza - Ravintolat ja kahvilat  
Gigantti - Kodinkonetarvikkeet ja elektroniikka, kaupat  
Aurinkomatkat - Matkailu ja turismi

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)