Toimistot

ūüĒć K√∂yh√§st√§ It√§-Euroopasta pokerimaailman huipulle ja markkinointiyritt√§j√§ksi Suomeen ‚Äď David Blinovin tarina hakee vertaistaan

Viisitoista vuotta sitten 16-vuotias David Blinov osti viimeisillä rahoillaan lehden, jonka ansiosta syntyi suomalainen markkinointitoimisto The F Company.
Kuva:
Janica Lönn
ūüĒć K√∂yh√§st√§ It√§-Euroopasta pokerimaailman huipulle ja markkinointiyritt√§j√§ksi Suomeen ‚Äď David Blinovin tarina hakee vertaistaan

ūüĒć Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

16-vuotias David Blinov seisoo ruokakaupan kassalla. Hänellä on tilillään rahaa kymmenen euron verran ja kädessään kolapullo ja sipsejä. Se on kaikki, mitä hänellä on. Blinovin vanhemmat ovat työttömiä, ja elämä Latvian pääkaupungissa Riiassa on niukkaa. Eletään vuotta 2006.

Blinov on jo pidemp√§√§n pohtinut, mit√§ tekisi el√§m√§ll√§√§n. H√§n on kasvanut k√∂yh√§ss√§ perheess√§. √Ąiti sairastaa Alzheimerin tautia. Rahat aina riit√§ edes ruokaan, ja usein Blinov menee n√§lk√§isen√§ nukkumaan.

Kaupan kassalla seisoessaan teini-ikäisen Blinovin katse osuu lehtitelineessä olevaan lehteen. Sen kannessa kerrotaan, että lehden ostaja saisi verkkotunnuksen ja hostingpalvelun kolmeksi kuukaudeksi käyttöönsä maksutta.

Tuolloin internetistä on vasta tulossa iso juttu. Blinov pohtii kassalla, kumpaan käyttäisi rahansa: herkkuihin vai lehteen, jonka tarjous mahdollistaisi uusien ja ehkä hyödyllisten taitojen opettelun.

‚ÄĚJ√§tin naposteltavat kauppaan ja ostin lehden‚ÄĚ, Blinov kertoo.

Se oli päätös, joka muutti hänen koko loppuelämänsä.

Päästyään kaupasta kotiin Blinov rekisteröityi verkkosivustolle ja tajusi, ettei osannut oikeastaan mitään internetiin tai verkkosivuihin liittyvää.

‚ÄĚMinulla oli kuitenkin kolme kuukautta aikaa opetella ennen kuin domain menisi umpeen‚ÄĚ, Blinov kertoo.

Ja hän opetteli. Seuraavien kuukausien aikana Blinov perehtyi muun muassa html:ään, CSS:ään, PhotoShopiin ja analytiikan perusteisiin. Se ei ollut helppoa, sillä vuonna 2006 ei ollut YouTube-videoita tai muuta vastaavaa materiaalia, joka olisi auttanut opiskelussa. Blinovin oli kaivettava tieto internetin syövereistä.

Kolmen kuukauden kuluttua Blinov oli kuitenkin onnistunut kehittämään verkossa oman pienen bisneksensä. Hän etsi netin keskustelupalstoilta ja ilmoitustauluilta ihmisiä, joilla oli ongelma tietyn ohjelmiston kanssa. Hän suositteli näille ihmisille uutta ohjelmistoa ja jakoi affiliate-linkin. Ohjelmistoyritykset maksoivat Blinoville palkkion tämän kautta tulleista uusista asiakkaista.

"Tajusin, että internet on täynnä mahdollisuuksia."

‚ÄĚMinusta tuntui kuin olisin ollut maailman huipulla. Tajusin, ett√§ internet on t√§ynn√§ mahdollisuuksia‚ÄĚ, Blinov kertoo.

Bisnes laajeni, ja hetken kuluttua Blinov pyysi kahta luokkakaveriaan auttamaan muun muassa sisällöntuotannossa.

‚ÄĚVein heille palkan kirjekuorissa joka tiistaiaamu ennen englannintuntia. Annoin kuoret salaa p√∂yd√§n alla. Tuntui kuin olisin ollut isokin bisnesmies.‚ÄĚ

Hieman myöhemmin, 17-vuotiaana lukiolaisena, Blinov tutustui ammatikseen korttia pelaaviin ihmisiin. Myös Blinov opetteli pelaamaan. Samalla hän jatkoi markkinointitöiden tekemistä.

‚ÄĚMatematiikka ja tunteet korttien takana kiehtoivat minua valtavasti. Olin aika hyv√§ pelaamaan. Ensin pelasin netiss√§. Kun t√§ytin 18, aloin matkustaa ymp√§ri Euroopan kasinoja pelaamassa‚ÄĚ, Blinov kertoo.

Hetken kuluttua pokerimaailma alkoi kuitenkin tuntua tylsältä. 19-vuotiaana Blinov päätti hakea opiskelemaan markkinointia. Hän oli matkustanut aikaisemmin pari kertaa Suomessa ja tykästynyt maahan. Niinpä hän muutti Helsinkiin ja aloitti opinnot Haaga-Heliassa vuonna 2009.

Eräänä perjantaina vuonna 2011 Blinov istui opiskelukavereidensa kanssa baarissa, kun hän sai puhelun isobritannialaiselta kasinokonsultointiyritykseltä.

‚ÄĚHe olivat headhuntanneet minut ja tarjosivat ty√∂t√§, jossa voisin yhdist√§√§ markkinointi- ja pokeriosaamiseni. He sanoivat, ett√§ jos haluan ty√∂n, minun t√§ytyy olla Lontoossa seuraavana maanataiaamuna kahdeksalta.‚ÄĚ

Blinov joutui miettimään hetken, sillä hänellä oli Helsingissä opiskelupaikka, koti ja kavereita. Lopulta päätös oli kuitenkin helppo, sillä kyseessä oli Blinovin unelmatyö. Hän muutti Lontooseen.

Seuraavat 1,5 vuotta David Blinov matkusti ympäri maailmaa ja toimi digitaalisen markkinoinnin konsulttina suurille pokeriturnauksille. Blinovin tehtävä oli houkutella maailman parhaat pokerinpelaajat turnauksiin.

‚ÄĚK√§ytin vuosien varrella oppimiani taitoja tavoittaakseni oikeat pelaajat ja saadakseni heid√§t rekister√∂itym√§√§n turnauksiin ja hotelleihin. Se oli j√§nnitt√§v√§√§ el√§m√§√§. Olin nuori, matkustin ymp√§riins√§ ja tapasin paljon ihmisi√§.‚ÄĚ

Hiljalleen Blinov sai kuitenkin huomata, ettei pelimaailma ollut aina niin mahtava, miltä aluksi näytti. Blinov alkoi havaita alalla epäkohtia, joita ei voinut jättää huomiotta.

Kerran Blinov oli Itä-Euroopassa konsultoimassa nettikasinoa. Samana päivänä, kun Blinov lähti maasta, paikallinen poliisi pidätti kasinon omistajat ja yritys suljettiin.

‚ÄĚJos olisin ollut kasinolla yht√§√§n pidemp√§√§n, olisin ehk√§ p√§√§tynyt itsekin vankilaan."

‚ÄĚJos olisin ollut kasinolla yht√§√§n pidemp√§√§n, olisin ehk√§ p√§√§tynyt itsekin vankilaan. Se oli minulle merkki siit√§, ettei t√§m√§ ole sit√§, mit√§ haluan tehd√§.‚ÄĚ

Blinov päätti jättää kasinoalan. Hän palasi Suomeen ja alkoi tehdä markkinointialan töitä aivan tavallisille yrityksille, kuten hän asian ilmaisee.  

Vuonna 2015 Blinov työskenteli digimarkkinoinnin parissa suomalaisessa yrityksessä. Työ alkoi kyuitenkin tuntua puuduttavalta. Niinpä Blinov päätti perehtyä tarkemmin markkinointiteknologiaan ja automatisoida työnsä nähdäkseen, kuinka hyvin teknologia voisi hoitaa hänen hommansa.

‚ÄĚKirjoitin koodin ja rakensin markkinointiautomaation, joka hoiti ty√∂ni ilman, ett√§ tein mit√§√§n. Nyky√§√§n se on ihan tavallista, mutta vuonna 2015 se oli viel√§ uutta Suomessa.‚ÄĚ

Blinov onnistui rakentamaan toimivan automaation. Teknologia hoiti hänen työnsä paremmin kuin hän itse, joten Blinov jatkoi prosessin kehittämistä. Hän rikkoi jatkuvasti myyntiennätyksiä.

‚ÄĚPomoni oli tyytyv√§inen. Mutta h√§n ei tiennyt, ett√§ olin ohjelmoinut koneen tekem√§√§n ty√∂ni.‚ÄĚ

Ty√∂ kuitenkin kyll√§stytti Blinovia entist√§ enemm√§n ‚Äď eih√§n h√§n oikeastaan tehnyt en√§√§ mit√§√§n itse. Niinp√§ h√§n alkoi etsi√§ uusia haasteita muista B2B-markkinointia tekevist√§ yrityksist√§.

Blinov kuitenkin huomasi, että suurin osa yrityksistä käytti vanhentunutta teknologiaa eikä kukaan ollut edes kuullut markkinoinnin automaatiosta.

Niinpä Blinov perusti yhden miehen yrityksen. Hänen ensimmäinen toimeksiantonsa oli joukkorahoitusprojekti, jossa haettiin rahoitusta Harri Koskisen Haikara-älykellolle. Projekti onnistui yli odotusten.

Nyt, nelj√§ vuotta my√∂hemmin, Blinovin yhden miehen yritys on kasvanut markkinointitoimistoksi, joka ty√∂llist√§√§ yksitoista ihmist√§ ‚Äď ja loppuvuodesta varmaankin jo viitisentoista, Blinov arvelee.

‚ÄĚVisioni on, ett√§ The F Company on Suomen paras B2B-toimisto vuoteen 2023 menness√§ ja Pohjoismaiden paras vuoteen 2025 menness√§.‚ÄĚ

‚ÄĚVisioni on, ett√§ The F Company on Suomen paras B2B-toimisto vuoteen 2023 menness√§ ja Pohjoismaiden paras vuoteen 2025 menness√§.‚ÄĚ

Blinovin tavoitteena on nimenomaan vahva kasvu. H√§n sanoo, ett√§ jos The F Companysta tulisi vain ‚ÄĚyksi muiden joukossa‚ÄĚ, toimisto joka ei onnistu kasvamaan, h√§n lopettaisi ja tekisi jotakin muuta.

‚ÄĚTied√§n, ett√§ tavoitteeni ovat kunnianhimoisia, mutta olen varma, ett√§ saavutamme ne. B2B-markkinointi muuttuu nopeammin kuin koskaan, eik√§ asioita en√§√§ voi tehd√§, kuten ennen.‚ÄĚ

Blinovin strategia perustelee testaamiselle.

‚ÄĚMonesti kaikki resurssit laitetaan yhteen kampanjaan ja sitten toivotaan, ett√§ se toimii. Me teemme toisin. Teemme satoja testej√§ ja n√§yt√§mme datan avulla, mik√§ toimii ja mik√§ ei. Niin voimme aina t√§ytt√§√§ asiakkaan odotukset.‚ÄĚ

David Blinov on nyt tyytyv√§inen el√§m√§√§ns√§ Suomessa. H√§n puhuu sujuvaa suomea ja on iloinen, ett√§ on saanut Suomen kansalaisuuden. √Ą√§nest√§m√§√§nkin h√§n p√§√§si ensimm√§ist√§ kertaa kuntavaaleissa.

‚ÄĚKun asuin Lontoossa, mietin aamuisin her√§tess√§ni, ett√§ olisinpa Suomessa. Ik√§v√∂in ihmisi√§ ja luontoa. Minusta tuntuu, ett√§ kuulun t√§nne. Mentaliteettini on hyvin samanlainen kuin suomalaisilla.‚ÄĚ

Blinov k√§y synnyinmassaan Latviassa usein. √Ąidin Alzheimer on pahentunut, ja ennusteiden mukaan elinaikaa on j√§ljell√§ en√§√§ vuosi tai pari.

‚ÄĚOlen ainut ihminen, joka h√§nell√§ on. Latviassa ei ole Kelaa. Min√§ olen el√§tt√§nyt h√§net 18-vuotiaasta saakka, olen h√§nen sosiaaliturvansa. En ole voinut ep√§onnistua.‚ÄĚ


David Blinov, 31

yrittäjä

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, että markkinointi muuttuu tosi nopeasti. Se, mikä toimi vuosi sitten, ei välttämättä toimi enää. Se, mikä toimii kilpailijoillasi, ei välttämättä toimi sinulla.

Haluaisin kehittyä johtamisessa. Kun The F Company laajenee, minun täytyy siirtyä syrjään käytännön markkinointityöstä ja keskittyä johtamiseen. Haluan oppia lisää hyvästä johtamisesta ja ihmisten inspiroimisesta.

Suosikkibrändini on HubSpot. On aika ennen ja jälkeen HubSpotin. Keskinkertainenkin markkinoija voi tehdä hyvää työtä, jos käytössä on HubSpot.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa