Kolumni

Kohderyhmäsi arvomaailma on muuttunut, ja se on yrityksenne suurin liiketoimintariski

23.8.2021 10:35
Nea Barman
On se aika vuodesta kun vuoden 2022 tavoitteita ja budjetteja lyödään lukkoon. Viimeistään nyt on kuitenkin aika poiketa rutiinista. Euromääräisten tavoitteiden lisäksi yrityksen pitää tarkistaa kohderyhmän muuttuneet kulutustottumukset ja muuttuneet arvot, kirjoittaa Nea Barman.

Istutte yhdessä tiimin kanssa, ja pöydällä on vuoden 2022 tavoitteet ja budjetit. Mikäli suunnittelette tulevaa, todennäköisesti sopeuduitte globaalista pandemiasta, joka muutti meitä kaikkia. Onneksi olkoon. 



Missään nimessä ette voi kuitenkaan ajatella, että kaikki olisi hyvin tai että tämä olisi ohi!



Tämä on juuri se sokea piste ja ajatusharha, jota tulee välttää. Kaikki voi jatkua hetken ja näyttää lukujen valossa siltä, että ei tässä ole hätää. Riski liittyy kuitenkin siihen, että yllättävän moni asia on muuttunut pinnan alla, sillä me olemme muuttuneet ihmisinä. 

Liiketoiminnan tulevaisuuden kannalta onkin tärkeää kääntää katse kohderyhmän muuttuneisiin tottumuksiin ja erityisesti muuttuneeseen arvomaailmaan sekä siihen, mitä eri kohderyhmät odottavat ja toivovat tulevaisuudelta. 

Sillä kun maailma avautuu ja elämä helpottaa, moni alkaa toteuttaa näitä haaveitaan.

Yllättävän moni asia on muuttunut pinnan alla, sillä me olemme muuttuneet ihmisinä.

Tämän hetkinen positiivinen asiakastyytyväisyys on heikko mittari, kun ennakoidaan tulevaisuuden liiketoiminnan riskejä. 

Varmaa on vain se, että kohderyhmäsi eivät ole sitä, mitä ne olivat kaksi vuotta sitten. Ette ehkä vain vielä huomaa sitä. Tämä aiheuttaa liiketoiminnalle ne suurimmat riskit tulevina vuosina. 

Kaikessa tässä auttaa se, että pohjalla on olemassa oleva vahva asiakasnäkemys ja -tutkimus. Vaikka tiedonkeruu olisi ollut tauolla, niin nyt on viimeinen hetki tehdä vähän isompi tutkimus sekä päivittää kohderyhmäymmärrys. Mikäli tätä tietoa ei ole kertynyt, tee pikaisesti tutkimus niin laajana kuin resurssit antavat periksi. Käytä apuna luotettavia tutkimustoimistoja. Hyödynnä kvalitatiivista sekä kvantitatiivista menetelmää. 

Kysy riittävän laajasti asiakkaiden ja kohderyhmien menneistä tottumuksista, tämän pandemia-ajan tottumuksista – ja mikä tärkeintä – kysy niistä tulevaisuuden haaveista ja odotuksista.



Vaikka tiedonkeruu olisi ollut tauolla, niin nyt on viimeinen hetki tehdä vähän isompi tutkimus sekä päivittää kohderyhmäymmärrys.

Kysy syvemmin arvomaailmaan liittyvistä kysymyksistä, eikä pelkästään siitä, mitä kohderyhmäsi ajattelee juuri sinun tuotteestasi tai yrityksestä. Kysy median käytöstä, kysy arjen pienistä muutoksista. 

Ensi vuoden tavoitteiden näkökulmasta tärkeintä on ottaa tilannekuva kohderyhmistä ja sitoa nämä tavoitteisiin. Pelkkä liiketoiminnan euromääräisten lukujen tilannekuvan ottaminen budjetointia sekä tavoitteita varten todennäköisesti vain johtaa vääriin tulkintoihin, ja siksi liiketoiminnalliset riskit kasvavat. 

Nyt ei ole varaa tehdä olettamuksia sen pohjalta, että kaikki on hyvin myös ensi vuonna, vaikka liiketoiminnan euromääräiset mittarit näyttäisivät ylöspäin.

‍Nea Barman on tulevaisuustarkkailija, joka jakaa ajatuksiaan kuluttamisen kulttuurista. Hänen näppäimistöstään syntyy pohdintaa omasta kuluttamisesta ja kuluttamisesta kulttuurisena ilmiönä antiikin ajoista aina tähän päivään asti. Barman kirjoittaa paremman dialogin toivossa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)