NordWood Themes / Unsplash
Ilmiöt

Kiinnostavimmat markkinointiuutiset maailmalta: Vuonna 2014 Youtuben johdossa aloittanut Susan Wojcicki väistyy syrjään

24.2.2023 13:07
Mikko Perttunen
Tiktok aloittaa yhteistyön Mercedes-Benzin kanssa. Vaikuttajamarkkinoinnilla on iso rooli Yhdysvalloissa. Brändit huomioivat mustan yhteisön ainakin helmikuun ajan.

MarkkinointiUutiset listaa mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Youtuben toimitusjohtaja väistyy yhdeksän vuoden jälkeen

Susan Wojcicki jättää Youtuben toimitusjohtajan tehtävät. Wojcicki ehti johtaa Googlen videotoimintoja yhdeksän vuoden ajan. Wojcicki on Googlen pitkäaikaisimpia työntekijöitä ja yksi Piilaakson merkittävimpiä naisjohtajia. Hän aloitti aikanaan yrityksen markkinoinnissa.

Youtuben ohjat ottaa käsiinsä Neal Mohan, joka on ollut Wojcickin lähin alainen ja sijainen jo vuosia.

Wojcicki kertoo blogikirjoituksessaan haluavansa aloittaa uuden vaiheen elämässään.

Wojcicki kertoo blogikirjoituksessaan haluavansa aloittaa uuden vaiheen elämässään ja keskittyä enemmän perheeseen, terveyteen ja henkilökohtaisiin projekteihin. Hän jatkaa edelleen Googlella neuvonantajan roolissa.

Googlen vuonna 2006 ostama Youtube oli kasvanut aikanaan vuosien ajan, mutta kärsi silti kannattavuusongelmista. Vuonna 2014 Youtuben johtoon valittu Wojcicki keskitti huomion menestyksekkäästi muun muassa televisiomainosmarkkinoiden haastamiseen.

Aiheesta kertoi Ad Age

Tiktok tuo videot Mersun hyttiin

Tiktok on aloittanut yhteistyön autovalmistaja Mercedes-Benzin kanssa. Tiktok-sisällön pystyy nyt integroimaan suoraan uusien E-sarjan autojen näytölle, ”superscreenille”.

Sovellus ei kuitenkaan ole aktiivinen auton ollessa liikkeessä, joten liikenneturvallisuudelle yhteistyöstä ei toivottavasti ole haittaa. Tiktokilta kuitenkin kerrotaan, että yhteistyö Mercedes-Benzin kanssa on tärkeä askel Tiktok-kokemusten tuomisessa uusille paikoille ja uusille yleisöille.

Vaikuttajiin uskotaan brändejä enemmän

Tuore kyselytutkimus kertoo, että 81 prosenttia yhdysvaltalaisista kuluttajista on kiinnostunut jostain tuotteesta tai palvelusta ystävän, sukulaisen tai vaikuttajan sosiaalisen median päivityksen ansiosta.

Kyselyyn vastanneista 69 prosenttia uskoi ennemmin vaikuttajiin, ystäviin ja perheenjäseniin kuin suoraan brändiltä tulevaan tietoon.

Kaikkein eniten suositteluista otettiin vaari ruoan ja juoman suhteen. Myös terveyden ja hyvinvoinnin sekä kauneusalan tuotteista kiinnostuttiin helposti somepäivitysten ansiosta.

Kaikkein aidoimmaksi vaikuttajamarkkinointi koettiin Youtubessa, ja 36 prosenttia vastaajista sijoitti videopalvelun listan kärkeen. Houkuttelevimpina vaikuttajina nähtiin samastuttavat henkilöt, joiden puolesta liputti 61 prosenttia vastaajista. Toiseksi houkuttelevimpia olivat asiantuntijavaikuttajat. Julkkisvaikuttajien suosio oli vain 11 prosenttia.

Toisaalta kyselyssä selvisi myös se, että ihmiset epäilevät vaikuttajien suositteluja aiempaa enemmän. 63 prosenttia kertoi havainneensa maksetun sisällön kasvaneen sosiaalisen median vaikuttajien tileillä.

Aiheesta kertoi Marketing Dive

Brändit nostavat mustaa kulttuuria valokeilaan

Helmikuussa Yhdysvalloissa kunnioitetaan mustien historiaa ja kulttuuria Black History Monthin muodossa, ja myös monet brändit huomioivat tämän omassa toiminnassaan. Ad Age on listannut tapoja, millä eri yritykset ovat osallistuneet teemakuukauteen.

Esimerkiksi Applen Black Unity -mallisto sisältää erikoisversion Apple Watchista, jossa niin remmi kuin kellotaulu on suunniteltu teeman mukaisesti. Applen sovelluskaupassa on nostettu sopivia sovelluksia esille ja Apple Music ja Apple Books esittelevät mustia artisteja ja kirjailijoita.

Huonekaluketju Ikea puolestaan tuo Black History Monthin aikana esiin mustaan yhteisöön kuuluvien työntekijöidensä tarinoita, ja edistää marginaalissa olevien ihmisryhmien etenemismahdollisuuksia yrityksen sisällä.