Suurin osa Burger King -ravintoloista on itsenäisesti franchise-sopimuksilla toimivien yrittäjien pyörittämiä. Kuva: Mikko Perttunen
Brändit

Kesäkuussa vietetään ensimmäistä kertaa kansainvälistä franchising-päivää

20.5.2025 8:24
Mikko Perttunen
Tavoitteena on lisätä tietoisuutta franchising-liiketoiminnasta.

Franchising-yrittäjyyttä ja -ketjuja juhlistetaan kesäkuussa kansainvälisellä franchising-päivällä samanaikaisesti ympäri maailmaa.

Myös Suomen Franchising-Yhdistys ry ja sen jäsenketjut osallistuvat tempaukseen, joka järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Tavoitteena on kertoa muun muassa franchising-toiminnan laajuudesta ja nostaa esiin paikallisia yrittäjiä.

Keskiviikon 11. kesäkuuta julistamisen kansainväliseksi franchising-päiväksi teki World Franchise Council, joka on kansallisten franchising-yhdistysten kattojärjestö.

MAINOS

Päivän tarkoituksena on juhlia franchisingia sekä lisätä niin päättäjien kuin suuren yleisön tietoa tästä yrittäjyyden muodosta. Jatkossa merkkipäivää vietetään vuosittain, aina kesäkuun toisena keskiviikkona.

– Asiakkaat pitävät usein pienyrittäjien tukemista tärkeänä. On tärkeää muistuttaa, että myös franchising-yrittäjä on paikallinen yrittäjä. Hän palvelee asiakkaita ja työllistää ihmisiä paikallisesti, vaikka hänellä onkin tukenaan tunnettu tai jopa kansainvälinen brändi, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki muistuttaa tiedotteessa.

Franchising-ketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250. Niiden yhteenlasketuksi liikevaihdoksi arvioidaan 7 miljardia euroa, ja franchising-sektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää. Vastamäen mukaan kiinnostus franchisingia kohtaan on lisääntynyt.

– Yrittäjä saa käyttöönsä valmiiksi hiotun konseptin sekä ketjun ja yrittäjäverkoston tuen. Turvallisuus näkyy muun muassa siten, että 90 prosenttia franchisingyrittäjistä jatkaa vielä viiden vuoden jälkeen, kun muista yrittäjistä noin puolet lopettaa muutaman ensimmäisen vuoden aikana, Vastamäki kertoo.

MAINOS