Kuva: Canva Pty Ltd.
Mainonta

Keinotekoisten alennusten osuus nousi Black Fridayna 12,9 prosenttiin, mutta myös aitojen alennusten määrä kasvoi viime vuodesta

1.12.2025 8:45
Mikko Perttunen
Suomalaiset vertailivat hintoja viime vuotta aktiivisemmin.

Keinotekoisten alennusten määrä kasvoi tämän vuoden Black Fridayna viime vuotta enemmän. Tänä vuonna lopullinen luku asettui 12,9 prosenttiin, kun viime vuonna vastaava luku oli 8,1 ja sitä edeltävänä 7,8 prosenttia, kerrotaan hintavertailupalvelu Hintaoppaan tiedotteessa.

Lue myös: Kaupat ovat oppineet hyödyntämään alennusmyyntilain puutteita: yli joka kymmenes Black Weekin tarjous on huuhaata

MAINOS

Keinotekoisten alennusten kasvusta huolimatta Black Fridayn suosio kasvoi entisestään kuluttajien keskuudessa. Viime vuoden Black Fridayhin verrattuna suomalaiset vertailivat hintoja palvelussa 14 prosenttia aktiivisemmin tänä vuonna.

Black Fridayna hinta laski yhteensä 42 prosentilla tuotteista marraskuun 1. päivään verrattuna. Samalla hinta nousi 25 prosentilla tuotteista marraskuun alkuun nähden.

24 prosentilla tuotteista hinta laski enemmän kuin 10 prosenttia. Näiden tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 22 prosenttia. Suurimmat keskimääräiset alennusprosentit löytyivät robottipölynimureiden, kannettavien kaiuttimien ja älykellojen kategorioista.