
Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datan mukaan tällä hetkellä 11,1 prosenttia Black Weekin tarjouksista on keinotekoisia. Viime vuonna vastaava luku oli 8,1 prosenttia ja sitä edeltävänä vuonna 6,5 prosenttia.
Keinotekoisesta alennuksesta voidaan puhua, kun tuotteen hintaa on nostettu hieman ennen alennusmyyntilain edellyttämän 30 päivän tarkastelujakson alkamista ja laskettu jälleen alennusmyyntejä varten.
24 prosentilla tuotteista hinta on tällä hetkellä korkeampi kuin marraskuun 1. päivänä. Hinta on puolestaan laskenut 40 prosentilla tuotteista.
– Keinotekoisten alennusten määrä lähti takaisin nousuun viime vuonna, mikä kertoo siitä, että kaupat ovat oppineet hyödyntämään uuden alennusmyyntilain puutteita. Tarkastelujakson lisääminen on auttanut vähentämään jojohinnoittelua, mutta nyt kaupat nostavat hintoja jo ennen tarkastelujakson alkamista. Hintapumppaus ei ole kadonnut mihinkään, se on vain muuttanut muotoaan, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi tiedotteessa.
Eniten feikkialennuksia on tällä hetkellä nähtävissä valaisimissa, kodinkoneissa ja kosmetiikkatuotteissa. Myös perinteisesti Black Fridayn aikaan suositussa televisiokategoriassa on nähtävillä paljon keinotekoisia alennuksia.
Kattovalaisimissa keinotekoisten alennusten osuus on jopa 30 prosenttia ja pöytävalaisimissa 21 prosenttia.

Hintaopas on rakentanut tämän vuoden Black Friday -alennusmyyntejä varten myös täysin uuden Black Friday -tarjoustyökalun, joka tekee hintavertailun kuluttajan puolesta. Työkaluun syötetään tuotesivun URL-osoite, ja työkalu vertaa tarjoushintaa automaattisesti sekä tuotteen halvimpaan markkinahintaan että sen hintahistoriaan.
Black Fridayn tarjoamista hyvistä alennuksista huolimatta 64 prosenttia kuluttajista kertoi Hintaoppaan lokakuisessa kyselytutkimuksessa, etteivät he luota enää lainkaan tai juurikaan kauppojen alennusmyyntihintoihin. Viime vuonna vastaava luku oli 59 prosenttia eli luvussa on nousua noin viiden prosenttiyksikön verran.
– Monen kuluttajan luottamus alennusmyyntejä kohtaan on rapautunut keinotekoisten alennusten ja toistuvien alennusjaksojen vuoksi, Matinvesi-Bassett kertoo.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä