Kuva: Canva Pty Ltd.
Myynti

Kaupan liitto: maltillista kasvua luvassa joulukauppaan

13.11.2025 13:11
Mikko Perttunen
Kodintekniikassa marraskuu on jo suurempi myyntikuukausi kuin joulukuu.

Joulusesongin alku on viimeisen runsaan kymmenen vuoden aikana hivuttautunut vuosi vuodelta aiemmaksi, marraskuun puolivälin tienoille.

Black Fridayn kampanjat aloittavat joulukaupan toden teolla, ja marraskuun merkitys joulukaupassa onkin kasvanut selvästi: esimerkiksi kodintekniikassa marraskuu on jo suurempi myyntikuukausi kuin joulukuu.

MAINOS
MAINOS

Verkko-ostamisen yleistyminen on voimistanut sekä marraskuun että ulkomaisen kaupan merkitystä joulusesongin aikana, kun taas joulukuun edetessä ostamisen painopiste siirtyy kotimaahan ja fyysisiin myymälöihin. Kaupan alan näkymät joulusesongille ovat varovaisen positiiviset, sillä suomalaisten ostovoima on vahvistumassa.

Tavarataloille ja monille erikoiskaupan aloille joulukuun myynnin onnistuminen on erittäin tärkeää, mutta kaikkea ei aina pysty ennakoimaan. Joissakin tuoteryhmissä, kuten esimerkiksi vaatetuksessa ja urheiluvälineissä, marras-joulukuun säällä voi olla iso merkitys joulukaupan onnistumiseen.

Joulusesongin tuoma lisäkulutus kotitalouksissa oli arviolta 236 euroa. Sesongin aiheuttama lisäkulutus on toki suurempaa, sillä osa euroista valuu ulkomaille ja osa käytetään muihin palveluihin.

Viime syksynä joulun alla voimaan tullut arvonlisäveron kiristys, heikko kuluttajaluottamus sekä lämmin ja sateinen marraskuu painoivat kaupan myyntiä varsinkin marraskuussa.

– Joulukuussa kauppa kuitenkin kääntyi jo hienoiseen kasvuun. Myös tälle vuodelle odotetaan maltillista joulukaupan kasvua, jota suomalaisten vahvistuva ostovoima tukee, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvioi tiedotteessa.