Unsplash/Campaign Creators
Digitaalisuus

Kasvuyrityksissä halutaan kehittää myynti- ja markkinointitaitoja – “Molempien osa-alueiden osaamisen puutteet tunnistetaan”

3.2.2021 9:50
Toni Rajamäki
Suomalaiset kasvuyritykset tarvitsevat apua etenkin markkinoinnissa.

Suomalaisia kasvuyrityksiä sparraavan Kasvu Openin Kasvun trendit 2021 -julkaisun mukaan kasvuyritykset kaipaavat kehitystä markkinoinnissa ja myynnissä. Kasvu Openin mukaan kasvuyritysten tämän vuoden tärkein trendi onkin myynnin ja markkinoinnin kehittäminen.

– Kasvuyrityksissä molempien osa-alueiden osaamisen puutteet tunnistetaan. Ne myös listataan tärkeimpien teemojen joukkoon, kun kasvuyrityksiltä kysytään tulevaisuuden osaamisen kehittämisestä, sanoo Kasvu Openin toimitusjohtaja Jaana Seppälä julkaisussa.

Kasvu Openin kyselyn mukaan 16 prosenttia kasvuyrityksistä kokee tarvitsevansa eniten sparrausta myynnissä ja markkinoinnissa. Myynnin ja markkinoinnin epäonnistumista pidetään kolmanneksi suurimpana riskinä liiketoiminnan yleisten riskien ja rahoituksen jälkeen.

Kasvuyritykset kertovat, että markkinoinnissa suurimpiin haasteisiin kuuluu muun muassa markkinoinnin kohdentaminen ja resurssien käyttö, eli milloin ja mihin rahaa sekä henkilökuntaa käytetään.

Scaleup-yritysten eli 10-1000 miljoonan euron liikevaihtoa tekevissä yrityksissä suurimpien kehityskohtien joukkoon kuuluu digitaalisen markkinoinnin ja myynnin hyödyntäminen kasvussa. Digimarkkinointi ja -myynti nähdään kolmanneksi tärkeimpänä kehittämisen kohteena. Vuonna 2018 ne muodostivat vasta kuudenneksi tärkeimmän kehityskohteen scaleup-yrityksissä. Vuonna 2020 tärkeämpiä kehityskohtia olivat ainoastaan henkilöstön kompetenssin kehittäminen kasvuun ja markkinointiin vahvasti liittyvät sisäisen mittaamisen prosessit sekä suorituskykymittarit.

Scaleup-yritysten mukaan myös datan ja analytiikan käyttö kasvussa on aiempaa isompi kehityskohde. Nyt niiden nähdään olevan seitsemänneksi tärkein kehityskohde, kun viime vuoden kyselyssä ne olivat vasta 11. sijalla.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)