Suomalaisten pk-yritysten kasvu ei tyrehdy ideoiden puutteeseen, vaan niiden kaupallistamiseen, selviää Kasvu Openin tänään ilmestyneestä Näkymiä pk-yritysten kasvusta -julkaisusta.
Erityisesti myynnin ja markkinoinnin puutteelliset resurssit jarruttavat kehitystä.
Julkaisusta selviää, että myynti ja markkinointi ovat pk-yritysten tärkein, mutta samalla haastavin kehityskohde. Vaikka yli 80 prosenttia yrityksistä aikoo panostaa niihin, suunnitelmallisuus ja resurssit ovat puutteellisia.
Brändin merkitys kyllä ymmärretään, ja 55 prosentilla yrityksistä onkin selkeä, kilpailijoista erottuva brändi, mutta vain alle viidenneksellä selkeä markkinointisuunnitelma. Erityisen huolestuttavaa on, että yli kolmannes yrityksistä kertoo toimivansa täysin ilman markkinointisuunnitelmaa.
Asiakkaat ovat tyytyväisiä olemassa oleviin palveluihin, mutta uusasiakashankinta takkuaa, ja lähes puolelta yrityksistä puuttuu riittäviä myyntiresursseja sekä kolmannekselta osaamista.
Aineisto tulee suoraan yrityksiltä. Julkaisuun on koottu 258 pk-yrityksen kasvusuunnitelmat ja kehittämiskohteet.
– Data kertoo, että markkinoinnin suunnitelmallisuus, innovaatioiden kaupallistaminen ja myyntityön resurssit haastavat yrityksiä. Yrityslähtöinen tuki kasvun pullonkaulojen ratkaisemiseen on olennaista ja vaatii meiltä kaikilta käytännön tekoja, Kasvu Openin toimitusjohtaja Jaana Seppälä kertoo tiedotteessa.
Kasvun suurin este ei ole enää rahoitus, vaan strategian luominen ja sen toimeenpano. Kasvu ei myöskään tyrehdy ideoiden puutteeseen, vaan selvityksen perusteella niiden kaupallistamiseen.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä