Tiimi ryntää ulos galleriasta. Kuvakaappaus Fortnite-pelistä
Digitaalisuus

Kansallisgalleria vie taideaarteensa ryöstettäväksi nuorten suosimaan Fortinite-peliin

5.9.2024 7:49
Mikko Perttunen
”Mikään museo ei tietääksemme ole aiemmin tehnyt tällaista peliympäristöä.”

Kansallisgallerian klassikkoteoksia pääsee nyt ihastelemaan suositussa Fortnite-pelissä.

Tänään Fortnite Creative -alustalla julkaistavassa Art Heist -peliympäristössä pelaajat kilpailevat lipunryöstöpelin muunnelmassa löytääkseen, varastaakseen ja suojellakseen arvokkaita taideteoksia.

Kansallisgallerian taidekokoelmasta nähdään pelissä seitsemän ikonista teosta, mukaan lukien Akseli Gallen-Kallelan ja Eero Järnefeltin maalaukset.

Kansallisgallerian tiedotteen mukaan taideteoksia on pelimaailmoissa nähty harvoin, ja silloinkin yleensä joko somisteina tai taustakuvina. Art Heist sen sijaan tuo taideteokset ensimmäistä kertaa keskeiseksi osaksi pelikokemusta.

Prosessi on ollut meille oppimatka siihen, millä eri tavoin interaktioita voidaan luoda taiteen ympärille.
MAINOS

– Mikään museo ei tietääksemme ole aiemmin tehnyt tällaista peliympäristöä. Koko prosessi on ollut meille oppimatka siihen, millä eri tavoin interaktioita voidaan luoda taiteen ympärille. Pelissä taideteokset ovat tiivis osa pelin tarinaa, minkä myötä suomalainen taide ja kulttuuri tavoittavat paremmin myös digitaalisen pelaajayleisön, Kansallisgallerian digitaalisen sisällön tuottaja Anna Laamanen kertoo tiedotteessa.

Projekti on tehty yhteistyössä Adventure Clubin, Helsinki XR Centerin Virtual Creation Coren ja Transparent Eyeballin kanssa. Kartan suunnitteluun ja testaamiseen on osallistunut aktiivisesti myös joukko Fortnite-pelaajia.

Tuore Art Heist -projekti on osa laajempaa Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelmaa, joka vahvistaa Kansallisgallerian osaamista luoda taidepalveluita verkossa. Ohjelman aikana on pilotoitu uusia tapoja ja formaatteja luoda digitaalisia elämyksiä, jotka mahdollistavat taiteen kokemisen entistä monimuotoisemmin.

Kansallisgalleria on luonut ohjelman puitteissa esimerkiksi Taidejahdin Robloxissa ja tavoitti lähes satatuhatta lasta Ylen itsenäisyyspäivän vastaanotolla metaversumissa.

Lue myös: Gallen-Kallelaa virtuaalisesti – Kansallisgalleria kokeilee siipiään metaversumissa