Miltei kaksi kolmesta työntekijästä ja -hakijasta on sitä mieltä, että työpaikalla maksettujen palkkojen pitäisi olla avoimesti aivan kaikkien tiedossa, kertoo viestintätoimisto Drumin ja tutkimuslaitos Verianin alkukesällä toteuttama kyselytutkimus.
92 prosenttia vastaajista ilmoitti, että palkkauksesta pitäisi kertoa avoimesti jo rekrytoinnin alkuvaiheessa.
Kyselyssä kartoitettiin suomalaisten käsityksiä työmarkkinoista, työnantajista ja työnhakemisesta.
"Palkan pimittäminen tai siitä epäselvä viestiminen ärsyttää työnhakijoita."
– Palkan pimittäminen tai siitä epäselvä viestiminen selvästi ärsyttää työnhakijoita. Aivan täydellisen palkka-avoimuuden kannatus oli tässä kyselyssä yllättävänkin korkea, myös aiempiin aiheesta tehtyihin kyselyihin verrattuna, Verianin tutkimusjohtaja Sakari Nurmela kertoo tiedotteessa.
Aiempaa harvempi suomalainen hakee juuri nyt aktiivisesti uutta työpaikkaa. Vuoden 2020 vastaavassa kyselyssä osuus oli 19 prosenttia ja nyt 16 prosenttia.
Työnhakuprosesseja pidetään yleisesti liian työläinä. Lähes puolet vastaajista jopa kokee, että työpaikkaa on turha hakea, jos siihen on oletettavasti hyvin suuri määrä hakijoita. Yli puolet katsoo myös, että työnantajilla on usein kohtuuttomia vaatimuksia työnhakijoille.
Palkkaus on useimmille olennainen kriteeri työpaikan valinnassa, mutta kaikkein tärkeimmiksi hyvää työpaikkaa määrittäviksi asioiksi vastaajat nostavat hyvän esihenkilön ja mukavat työkaverit. Myös työpaikan arvot ja vastuullisuus sekä työn merkityksellisyys nousevat tärkeiksi tekijöiksi, erityisesti naisilla.
– Ihmisiä kiinnostavat ennen kaikkea ihmiset, eivät organisaatiot. Myönteinen kuva työnantajasta muodostuu siellä toimivista ihmisistä ja heidän kertomastaan, ei ylätason organisaatiopuheesta, kyselyä suunnittelemassa ollut viestintätoimisto Drumin osakas Mikko Koivulehto toteaa.
62 prosenttia vastaajista kokee, että yritykset esittelevät itseään usein epäselvästi potentiaalisille työnhakijoille. Peräti 68 prosenttia on sitä mieltä, että monien yritysten ja organisaatioiden kohdalla on suorastaan vaikeaa saada selvää, mitä ne oikeastaan tekevät.
Työnhakijat tuntuvatkin kaipaavan hyvin konkreettisia asioita työnantajien viestinnältä. Suurin osa pitäisi hyvänä mahdollisuutta tutustumiskäyntiin työpaikalla, ja useimmat tahtoisivat myös keskustella jonkun yrityksessä työskentelevän ihmisen kanssa. Tutun henkilön suosittelulla on myös erittäin suuri merkitys työpaikan sopivuutta arvioitaessa.
Kyselytutkimuksen toteutti verkkokyselynä tutkimuslaitos Verian kesäkuussa 2025 Viestintätoimisto Drumin toimeksiannosta.
Vastaajina oli tuhat suomalaista, ja tulokset on painotettu edustamaan koko väestöä.