Toimistot

Kaiku Helsingin valmennusliiketoiminnan johtajana aloittanut Laura Vuorio-Kuokka: “Viestintätaitojen valmennus on välttämätöntä”

Viestintätaitojen kehitys voi kehittää myös yrityksen taloutta.
Kuva:
Jussi Ratilainen
Kaiku Helsingin valmennusliiketoiminnan johtajana aloittanut Laura Vuorio-Kuokka: “Viestintätaitojen valmennus on välttämätöntä”

Viestintätoimisto Kaiku Helsinki on nimennyt valmennusliiketoiminnan johtajakseen Laura Vuorio-Kuokan, jolta löytyy pitkä kokemus viestinnän valmentamisesta. Samalla Vuorio-Kuokka liittyy yrityksen johtoryhmään.

Toimistolla ei ole ollut aiemmin valmennusliiketoiminnan johtajaa, mutta tehtävän luominen tuli olennaiseksi valmennuksen kysynnän kasvun myötä. Tehtävässään Vuorio-Kuokka tulee yhä toimimaan valmentajana, mutta hän vastaa jatkossa entistä vahvemmin valmennuksen kehittämisestä ja valmentajaverkoston osaamisesta.

Vuorio-Kuokka sanoo, että markkinoinnin ja viestinnän valmentaminen on tänä päivänä organisaatioille erityisen tärkeää, jopa pakollista. Se on tajuttu yrityksissä yhä enenevissä määrin, ja siksi myös Kaiussa ollaan vahvasti kasvun tiellä.

– Sanoisin, että viestintätaitojen valmennus on välttämätöntä. Sillä on merkitystä, miltä brändi kuulostaa, mutta brändi ei puhu kenellekään. Sen tekevät organisaation ihmiset, jotka tekevät viestintää. Oli kyse sitten johdosta, markkinointihenkilöstöstä tai asiakaspalvelijoista. He antavat brändille äänen kaikissa kohtaamisissa, ja heidän pitäisi pystyä puhumaan samaan sävyyn. Siihen tarvitaan valmennusta, Vuorio-Kuokka sanoo MarkkinointiUutisten haastattelussa.

Valmennuksen ideana on kehittää yrityksen markkinointia ja viestintää kokonaisvaltaisesti, koska sillä on vahva yhteys organisaation taloudelliseen toimintaan.

– Valmennuksella autetaan yrityksiä erottautumaan kilpailijoista, mutta painotamme myös sisäisen viestinnän merkitystä. Monet asiat sujuisivat paremmin, jos sisäinen viestintä olisi selkeämpää. Hyvällä sisäisellä viestinnällä toiminta voi olla aiempaa tehokkaampaa ja vähentää hukkaa esimerkiksi ajankäytössä.

Monet asiat sujuisivat paremmin, jos sisäinen viestintä olisi selkeämpää

Vuorio-Kuokan roolin kasvattaminen on osa Kaiun kasvustrategiaa, johon kuuluu muun muassa datan hyödyntäminen aiempaa vahvemmin ja sen myötä paremman valmennuksen tarjoaminen. Kaiku perusti viime vuonna Vastakaiku-nimisen sisaryrityksen, joka vastaa datan keräämisestä.

– Datan avulla tunnistamme paremmin ne kohdat, joissa organisaatiolla on kehitettävää markkinoinnissaan. Tutkimusten avulla voidaan huomata, että esimerkiksi asiakaspalvelijat tarvitsevat äänensävyvalmennusta.

Vuorio-Kuokan sanat kuulostavat itsestäänselvyyksiltä, mutta niitä ne eivät ole monille yrityksille. Vaikka valmennuksien kysyntä on kasvanut merkittävästi, moni yritys ei ole vielä sisäistänyt viestinnän merkitystä suhteessa yrityksen taloudelliseen toimintaan.

– Minun kokemukseni mukaan se on ymmärretty melko huonosti. Viestintätaitojen ja talouden yhtälöä ei ole ymmärretty kovin hyvin.

Kaiussa uskotaan, että etenkin data voi auttaa tässä asiassa.

– Yritysjohtajat saattavat usein kaivata tilastoja ja konkreettista näyttöä siitä, että viestinnällä voidaan vaikuttaa talouslukemiin, Vuorio-Kuikka sanoo loppuun.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa