Näkökulma

Jos arvot ovat sanahelinää, perustuu organisaation toiminta sattumanvaraisuudelle, osoitti Kirsi Pihan tapaus

Jokainen brändiviestinnän parissa töitä tehnyt tietää, että arvoilla on merkitystä vasta, kun organisaatiossa toimitaan niiden mukaisesti, kirjoittaa MarkkinointiUutisten päätoimittaja Iina Kansonen.
Kuva:
Amanda Aho
Jos arvot ovat sanahelinää, perustuu organisaation toiminta sattumanvaraisuudelle, osoitti Kirsi Pihan tapaus

Organisaation arvot kertovat, minkä eteen töitä tehdään. Jokainen brändiviestinnän parissa töitä tehnyt tietää, että arvot on tärkeää paitsi määritellä myös viedä käytäntöön. Arvoilla on merkitystä vasta, kun organisaatiossa toimitaan niiden mukaisesti.

Jos arvot ovat vain sanahelinää, on käsillä lopulta organisaatio, jonka toiminta perustuu sattumanvaraisuudelle ja määrittyy tilanteen mukaan. Se ei ole uskottavaa eikä kestävää.

Kun Kirsi Piha lauantai-iltana ilmoitti, ettei ole käytettävissä kokoomuksen pormestariehdokkaaksi Helsingissä, sai julkinen keskustelu kokoomuksen arvoista tuulta alleen.

Kädenväännössä konservatiivisten ja liberaalien kokoomuslaisten välillä ei sinällään ole mitään uutta. Mutta uutta on se, kuinka vakavaa ja näkyvää siitä tuli yhdessä illassa.

Syy väännölle on ymmärrettävä. Kun liberaali kokoomuslainen vannoo tasa-arvon ja feminismin nimeen, keskittyy hänen konservatiivikollegansa rajoittamaan maahanmuuttoa ja irtisanoutumaan feminismistä. Kun liberaali kokoomuslainen on huolissaan ilmastonmuutoksesta, konservatiivi puoluekollega luokittelee joukkoliikennettä käyttävät kaupunkilaiset yksityisautoilijoita huonommmiksi kaupunkilaisiksi.

Pihan ilmoituksesta on luettavissa, että hänen päätöksensä taustalla olivat nimenomaan puolueen sisäiset arvoristiriidat.

”Kokoomuksen perusarvo on luoda hyvinvoiva ja toimelias yhteiskunta, jossa kaikilla on mahdollisuus yrittää, tehdä työtä ja elää hyvää elämää. Kaikilla. Se ei perustu ennakkoluuloiseen ja eri ryhmiä syrjivään ajatteluun. Ihmisarvolla ei politikoida”, Piha kirjoitti.

Pian Pihan ilmoituksen jälkeen kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kiirehti Twitterissä luettelemaan kokoomuksen arvoja: vapaus, vastuu ja demokratia, mahdollisuuksien tasa-arvo, sivistys, kannustavuus, suvaitsevaisuus ja välittäminen.

Viime viikon tapahtumien ja Pihan ilmoitusta seuranneen keskustelun perusteella voi todeta, että on olemassa merkittävä joukko kokoomuslaisia, jotka eivät kuitenkaan ole kokeneet puoluejohdon ajaneen tarpeeksi vahvasti noita arvoja.

”Liian moni on vaan kyllästynyt siihen, että puolueen johtopaikoilta tyydytään toistelemaan sinänsä hyviä ja oikeita puolueen arvolinjauksia, kun on käytännössä selvää, että niillä voi pyyhkiä takapuolensa, kunhan vaan tuo ääniä”, twiittasi kokoomusta Helsingin kaupunginvaltuustossa edustava Matti Parpaala.

Viime viikon tapahtumat muistuttavat myös siitä, ettei arvoilla voi miellyttää kaikkia. Sekin lienee selvää jokaiselle brändiviestintää tehneelle. On osattava valita ja kiteyttää, jottei oma sanoma paakkuunnu kädenlämpöiseksi ja mitäänsanomattomaksi hutuksi, joka ei lopulta puhuttele ketään.

On inhimillistä, että niin poliitikot kuin yrityksetkin joskus haksahtavat tavoittelemaan kaikkea ja jokaista. Markkinointi kun tähtää myyntiin, ja politiikassa taas havitellaan valtaa. Mutta on vaarallista antaa vallanhimon sokaista. Muistamme kaikki, miten kävi muutama vuosi sitten Timo Soinille.

Viime viikon tapahtumat muistuttavat myös siitä, ettei arvoilla voi miellyttää kaikkia.

Luopuessaan pormestarikisasta Kirsi Piha toimi arvojensa mukaisesti. Sillä tulee mitä luultavimmin olemaan kokoomukseen paljon suurempi vaikutus kuin sillä, että Orpo toistaa litaniaa puolueen arvoista, jotka eivät kuitenkaan jalkaudu käytäntöön. 

Sama kaava pätee brändiviestintään. Ne yritykset, jotka onnistuvat määrittelemään arvonsa ja toimimaan niiden mukaisesti, ovat paljon vahvemmilla kuin ne, joille arvot ovat vain lista sanoja vailla sen syvempää merkitystä.


Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa