Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Joka neljäs suomalainen palkitsee itseään shoppailemalla

17.10.2025 10:37
Mikko Perttunen
Yleisin palkitsemismuoto on ruoka.

POP-pankin teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset palkitsevat itseään ensisijaisesti panostamalla ruokaan, matkustamalla tai liikkumalla.

42 prosenttia tutkimukseen vastanneista kertoo palkitsevansa itseään hyvällä ruoalla, joka kolmas matkustamalla ja 30 prosenttia liikkumalla.

Shoppailemalla itseään on palkinnut noin 25 prosenttia vastaajista.

MAINOS
MAINOS

Miehistä ja 45–54-vuotiaista noin joka neljäs ei ole palkinnut itseään. Aktiivisemmin itseään hemmottelevat naiset sekä 18–34-vuotiaat. Pääkaupunkiseudulla itsensä palkitseminen on pienempiä kuntia yleisempää.

POP-pankin johtaja Timo Hulkko pitää kiinnostavana sitä, että tulotaso ei varsinaisesti vaikuttanut palkitsemisen rakenteeseen isossa kuvassa.

– Se, että pääkaupunkiseudulla itsensä palkitseminen on pienempiä paikkakuntia yleisempää, voi selittyä sillä, että esimerkiksi ostopalvelumahdollisuuksia on isommilla paikkakunnilla enemmän, Hulkko toteaa tiedotteessa.

– Se, että vain joka neljäs hemmottelee itseään shoppailemalla, on mielenkiintoinen ilmiö. Tämä voi viitata taloudelliseen tilanteeseen, mutta se voi myös viitata kuluttajien arvojen muuttumiseen, Hulkko jatkaa.

Tutkimuksen POP Pankille teki Iro Research ajalla 16.–24.9.2025.

Tutkimukseen osallistui 1000 suomalaista.

Otos on painotettu vastaamaan väestöä iän, sukupuolen, asuinpaikan ja maakunnan mukaan.

Virhemarginaali on enintään ±3,2 prosenttiyksikköä.

MAINOS