Digitaalisuus on muuttanut sanomalehtikenttää merkittävästi, ja äskettäin päättyneellä vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä noin 20 prosentilla suomalaisista kotitalouksista oli digitaalinen sanomalehtitilaus, kertovat analyysi- ja konsultointiyritys Mediavisionin tuoreet luvut.
Nuorten, 20–30-vuotiaiden keskuudessa vieläkin useammalla on digitaalinen tilaus. Heidän kohdallaan noin 25 prosentilla on vähintään yksi digitaalinen sanomalehtitilaus.
40–50-vuotiaiden keskuudessa luku on pienempi, mikä viittaa siihen, että nuoremmat ovat uutismedian digitaalisen murroksen keskiössä.
Ruotsissa vastaavat luvut ovat korkeampia, mikä viittaa siihen, että potentiaalia kasvun jatkumiselle on.
Digitaalisen sanomalehden tilanneiden nuorten aikuisten osuus on kasvanut voimakkaasti viimeisten viiden vuoden aikana. Vuonna 2020 osuus oli vain reilut 10 prosenttia nykyiseen 25 prosenttiin verrattuna.
– Se, että nuoret aikuiset maksavat yhä useammin digitaalisista sanomalehdistä, on positiivinen merkki varsinkin nyt, kun kilpailu heidän huomiostaan on kovempaa kuin koskaan. Sanomalehtiyrityksille ja uutismedialle on keskeistä jatkaa nuorempien lukijoiden ja tilaajien houkuttelemista, Mediavisionin vanhempi analyytikko Fredrik Liljeqvist kommentoi tiedotteessa.