Kuvakaappaus Iltalehden verkkosivuilta
Media

Iltalehti pakottaa lukijoitaan hyväksymään kohdennetun mainonnan

21.10.2025 16:39
Mikko Perttunen
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom arvioi yksittäisten palveluntarjoajien ratkaisujen lainmukaisuutta osana valvontaa.

Iltalehden sivuille artikkeleita lukemaan pyrkineet ovat tänään törmänneet erikoislaatuiseen muuriin.

Verkkosivuille tyypillinen evästeiden käytön hyväksymiseen tai hylkäämiseen liittyvä ponnahdusikkuna antaa vaihtoehdoiksi joko hyväksyä kohdennettu mainonta tai ostaa kielto mainosten kohdentamiseen.

Iltalehti Kohdennuskielto -nimellä myytävä tuote maksaa 1,99 euroa kuukaudessa. Tällöinkin lukija edelleen näkee mainontaa, mutta se ei ole käyttäjälle erityisesti kohdennettua. Kyseessä ei ole maksullinen Iltalehti Plus -tilaus vaan täysin erillinen tuote.

MAINOS
MAINOS

Iltalehden vastaava päätoimittaja Perttu Kauppinen kertoo Iltalehden uutisessa, että hinta vastaa suunnilleen sitä mainostulojen määrää, joka jää saamatta, kun kohdennettua mainontaa ei voida näyttää. Iltalehden uutisten tuotanto rahoitetaan pääasiassa mainostuloilla.

Traficomin ohjeistuksessa kerrotaan, että kieltäytymisen (evästeiden käytöstä) tulee olla yhtä helppoa kuin suostumuksen antamisen. Tällä tarkoitetaan evästeiden tapauksessa sitä, että suostumuksen antamisen ei-välttämättömien evästeiden käyttöön ei tule olla yksinkertaisempaa, kuin niiden käytöstä kieltäytymisen.

Suostumuksen pyytämiseen käytettävällä mekanismilla ei Traficomin ohjeistuksen mukaan myöskään tule kohtuuttomasti häiritä ja estää käyttäjän pääsyä sivustolle tai palveluun: Mikäli käyttäjä jatkaa palveluun evästevalintoja tekemättä, tulee sivuston toimia oletuksena vain välttämättömiin evästeisiin perustuen. Eli muiden kuin välttämättömien evästeiden hyväksyntää sivustolle pääsyn edellytyksenä ei ole lähtökohtaisesti asianmukaista käyttää, koska suostumusta ei voida silloin katsoa vapaaehtoisesti annetuksi.

Traficomista todetaan, ettei virasto voi kommentoida yksittäisten palveluntarjoajien ratkaisuja tai niiden lainmukaisuutta ennakoiden, vaan niitä arvioidaan osana valvontaa.

Evästekäytänteisiin liittyviin muutoksiin velvoittavia valvontapäätöksiä on Traficomista annettu esimerkiksi A-lehdille ja Otavamedialle ja Sanoma Media Finlandille. Päätökset eivät tosin vielä ole lainvoimaisia. Vastaavanlaisesta maksullisesta kohdennuskiellosta Traficomin viime vuosien valvontapäätöksistä ei löydy esimerkkitapausta.

Kauppinen kertoo Iltalehdessä, että vastaava malli on yleinen muualla Euroopassa, esimerkiksi Saksassa ja Britanniassa, ja että somejäteistä myös Facebook tarjoaa mahdollisuutta maksulliseen tilaukseen, jonka hankkineet eivät näe kohdennettua mainontaa lainkaan.

Markkinointiuutiset ei toistaiseksi tavoittanut ketään Iltalehdestä kommentoimaan aihetta.

MAINOS