Vuoden voittaja Finnish Innovation Index -mittauksessa on Ikea.
Kauppakorkeakoulu Hankenin kehittämä ja toteuttama FII korostaa, kuinka suomalaiset kuluttajat kokevat yritysten innovatiivisuuden eri toimialoilla. Indeksi perustuu yli 12 000 yksittäiseen vastaukseen 4 300 kuluttajalta.
Hankenin professori sekä FII:n aloitteentekijä ja projektijohtaja Kristina Heinonen valaisee tiedotteessa, että kuluttajat välittävät yhä enemmän siitä, mitä yritykset innovoivat, mutta myös miksi he innovoivat.
– Löydöksemme osoittavat, että kuluttajat suhtautuvat skeptisesti yrityksiin, jotka näyttävät innovoivan vain omaksi edukseen. Sen sijaan, kun yritykset koetaan motivoituneiksi aidosta halusta parantaa asiakkaiden hyvinvointia tai käsitellä ympäristö- ja sosiaalisia haasteita, ne koetaan innovatiivisemmiksi. Toisin sanoen, tarkoituslähtöinen innovaatio, olipa se asiakaslähtöistä tai kestävyyteen keskittyvää, arvostetaan yhä enemmän, Heinonen selittää.
Ikean lisäksi muita kymmenen kärkeen sijoittuneita brändejä ovat Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb ja Lumene.