Kolumni

Hyvä yritysjohtaja, muodostapa siellä laiturinnokassa yhteiskunnallisesti merkittävä mielipide ja lausu se sitten syksyllä julki

21.6.2021 9:20
Anssi Järvinen
Etenkin nuoret toivovat työnantajilta kannanottoja yhteiskunnallisesti merkittäviin aiheisiin, kirjoittaa Anssi Järvinen.

Tuttavaperheeni esikoinen valmistui kauppatieteen maisteriksi. Markkinointia pääaineenaan opiskellutta kirkasotsaista ekonomistia onnitellessani tiedustelin, mikä vesselistä tulisi isona? Mikä työantaja kiehtoisi?

”Ei ainakaan Huawei!”

Työelämään hakeutuva korkeasti koulutettu nuori oli noteerannut kyseenomaisen yrityksen johtajan omintakeiset linjaukset esimerkiksi seitsenpäiväisestä työviikosta.

Toisin kuin usein kuulee väitettävän, nuoret arvostavat työtä ja sen tekemistä. Mutta työ ei ole nuorille pelkkä toimeentulon lähde. Työltä edellytetään merkitystä sekä työnantajalta vastuullisuutta.

Toisin kuin usein kuulee väitettävän, nuoret arvostavat työtä ja sen tekemistä.

Työn merkityksellisyys on nuorten keskuudessa kovassa kasvussa: peräti yhdeksän kymmenestä nuoresta haluaa työn ja työnantajan arvojen vastaavan nuoren omaa arvomaailmaa, kuten saatamme lukea vuoden 2019 Nuorisobarometrista. Siksi nuoret seuraavat erityisen tarkasti potentiaalisten työnantajien ja yritysjohtajien edesottamuksia.

Huawein tapauksessa tirehtöörin ajama työelämän reformi sai kohun mittasuhteet. Mutta yleensä yritysjohdon näkemysten hahmottaminen yhteiskunnallisesti merkittävissä asioissa ei ole meillä Suomessa kovinkaan helppoa.

Täkäläisillä pomoilla on ani harvoin raikkaita ja ravistelevia keskustelunavauksia tai kutkuttavan kärjekkäitä kannanottoja yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Näin, vaikka esimerkiksi viestintätoimisto Milttonin selvityksen mukaan peräti 75 prosenttia suomalaisista haluaa yritysten osallistuvan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja ongelmien ratkaisuun.

Täkäläisillä pomoilla on ani harvoin raikkaita ja ravistelevia keskustelunavauksia tai kutkuttavan kärjekkäitä kannanottoja yhteiskunnallisiin kysymyksiin.

Etenkin nuoret potentiaaliset työntekijät odottavat tulevilta työnantajiltaan konkreettisia tekoja ja ennakkoluulottomia kannanottoja myös sellaisiin tärkeisiin aiheisiin, jotka eivät suoraan liity yrityksen liiketoimintaan. Sellaisiin, jotka edesauttavat ympäristön, ympäröivän yhteiskunnan ja ihmisen kannalta aiempaa kestävämpiä valintoja. Kestävämpiä kuin seitsenpäiväinen työviikko.

Nauti ansaituista lomaviikoistasi 24/7.

Anssi Järvinen on kokenut bränditerapeutti. Hän tekee huomioita maailmasta, jossa toisten brändien elämä on tasapainoista ja auvoista, mutta toisten brändipersoonallisuus on vaarassa pirstaloitua ja käytös muuttua itsetuhoiseksi.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)