Isku/Niemi
Brändit

Huonekalubrändi Iskun toimitusjohtaja vaatii: “Kilpailutuksiin on saatava vahvat ilmastokriteerit, ettei halpatuonti syrjäytä ilmastovastuullista kotimaista tuotantoa”

13.10.2021 13:30
Toni Rajamäki
Isku lähtee mukaan Niemi40-kampanjaan, jossa haastetaan yrityksiä kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin.

Huonekalubrändi Iskun toimitusjohtaja Arto Tiitinen sanoo, että yritysten välisiin kilpailutuksiin pitäisi lisätä ilmastokriteerit. Sillä vaikutettaisiin ilmastonmuutoksen torjuntaan sekä myös Suomen talouteen, koska suomalaistoimijat toimivat pääsääntöisesti ekologisemmin kuin ulkomaalaiset kilpailijansa.

– Kilpailutuksiin on saatava vahvat ilmastokriteerit, ettei halpatuonti syrjäytä ilmastovastuullista kotimaista tuotantoa. Olisi hyvä, että julkiset toimijat korostaisivat hankinnoissaan enemmän vastuullisuutta ja elinkaariajattelua. Halpa hinta ei voi olla ainoa kriteeri, Tiitinen sanoo.

Isku on panostanut vahvasti ympäristöystävällisyyteen, ja nyt tunnettu brändi on lähtenyt mukaan muuttopalvelu Niemen Niemi40-kampanjaan, jossa haastetaan yrityksiä kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin. Niemi itse on muuttanut kaikki autonsa kulkemaan fossiilittomalla polttoaineella tai sähköllä. Yrityksen tavoitteena on muuttaa kalustonsa täysin nollapäästöiseksi vuoteen 2030 mennessä. Iskun lisäksi haasteeseen ovat lähteneet mukaan Neste ja Gasum.

Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi on Tiitisen kanssa samaa mieltä.

– Ilmastoinvestoinnit tulisi arvottaa julkisissa kilpailutuksissa paljon nykyistä korkeammalle, vain siten saamme muutoksen aikaiseksi, Niemi sanoo.

Tiitinen kertoo, että Isku tekee monipuolisesti töitä ekologisuuden eteen.

–  Tekoja vaativat niin ilmastomuutoksen torjuminen kuin yhä enemmän myös asiakkaat. Ympäristövastuumme perustana onkin asiakkaiden ja sidosryhmien odotuksiin vastaaminen sekä ympäristömääräyksien ja -lainsäädännön antamien vaatimusten ylittäminen. Olemme tehneet alueella systemaattista työtä jo pitkään. Hankimme kaikista komponenteista 75 prosenttia Suomesta ja EU-alueelta 99 prosenttia. Valmistamme kaikki tuotteemme Suomessa. Panostamme systemaattisesti koko toimitusketjumme vastuulliseen toimintaan ja sitoudumme tuotteidemme ja palvelujemme ympäristövaikutusten minimointiin. Rakennamme nyt viiden hehtaarin aurinkovoimapuistoa tuottamaan puhdasta energiaa tehtaallemme Lahteen. Tuotteiden elinkaariajattelu on strategiamme ydintä, Tiitinen kertaa.

Lähde: Niemen tiedote

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)