Kuvakaappaus Calvin Kleinin verkkosivuilta
Mainonta

Huomautuksia Mainonnan eettiseltä neuvostolta: Maria Veitolan tv-ohjelmaa markkinoitiin itsemurhalla

16.8.2023 12:40
Mikko Perttunen
Calvin Klein sai huomautuksen syrjimättömyysperiaatteen vastaisesta eroottisesta viestistä.

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kaksi huomautusta hyvän tavan vastaisesta mainonnasta ja markkinoinnista.

Yökylässä, Maria Veitola -ohjelman 15 sekunnin mittaisessa mainoksessa ohjelmassa esiintyvä henkilö muotoilee muovailuvahasta kukkia samalla kun hän kertoo toimittajalle siskonsa itsemurhasta: ”Pellevaatteissa minä puhun siinä isän kanssa puhelimessa ja isä sanoi, että Sara on nyt löytynyt, että kyllä se Sara oli, että sillä oli Reino-tossut jalassa ja joku kalastaja oli sen löytänyt sieltä joesta.”

Mainosta esitettiin MTV3-kanavalla MTV Katsomon ohjelmia mainostavassa sisältöpotpurissa, jossa on lyhyitä poimintoja eri ohjelmista. Sisältöpotpuria esitettiin 6.–10. maaliskuuta.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi vastoinkäymisiä tai kärsimystä. Itsemurhan käyttämistä markkinoinnin tehokeinona voidaan katsoa tällaiseksi menettelyksi. Neuvosto katsookin, että mainos oli hyvän tavan vastainen.

MTV on pahoillaan ja myöntää tehneensä asiassa virheen.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

MTV on pahoillaan ja myöntää tehneensä asiassa virheen. Poiminta poistettiin heti asiakaspalautteen jälkeen.

Calvin Klein -brändi puolestaan sai neuvostolta huomautuksen verkkosivustonsa kuvista. Etusivun kuvien kautta kuluttaja pääsee valitsemaan, haluaako hän tarkastella naisille vai miehille suunnattuja tuotteita. Vasemmanpuolisessa kuvassa esiintyy mies, jolla on farkut jalassaan, mutta ylävartalo on paljas. Kuvan sivussa on teksti ”Shop Men”.

MarkkinointiUutisten artikkelin pääkuva ei ole sama kuin huomautuksen saanut kuva.

Oikeanpuolisessa kuvassa esiintyy alaston nainen. Naisen alastoman vartalon peittää osittain iso kauluspaita. Toisin kuin miehellä naisella ei ole housuja jalassaan. Kuvan sivussa on teksti ”Shop Women”.

Markkinoijan mukaan kuvat ovat luonteeltaan taiteellisia ja niissä molemmat sukupuolet esitetään tasapainoisella ja tasa-arvoisella tavalla.

Neuvosto toteaa, että vaikka naisen tai miehen käyttäminen markkinoinnissa katseenvangitsijana ei ole hyvän tavan vastaista, on mies ja nainen kuvattu Calvin Kleinin tapauksessa eri tavoin.

Mies esitetään Neuvoston mukaan voimaantuneena ja aktiivisena. Sen sijaan kuvan nainen on alaston ja hänet esitetään katseen kohteena. Paita, josta nainen pitää kiinni, peittää vain osan hänen vartalostaan. Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että naisen kuvaan sisältyy eroottinen viesti, joka ei ole sopusoinnussa syrjimättömyysperiaatteen kanssa. Tällaisen esitystavan voidaan katsoa viestittävän seksuaalisia vihjailuja.

Mainonnan eettinen neuvosto käsitteli myös kaksi muuta tapausta, Rengasliike Kumisetä Oy:n ja St1 Oy:n mainokset, jotka saivat vapauttavat lausunnot.