Mainonta

Helsingin ulkomainonnan operaattorit vaihtuvat kesällä

12.5.2023 9:30
Mikko Perttunen
Mainoslaitteita tulee yli kymmenen vuoden sopimuksella myös kantakaupungin ulkopuolelle.

Helsingin kaupungin yleisten alueiden ulkomainonnan uusi sopimuskausi alkaa elokuussa, ja katukuvassa näkyvät mainoslaitteet, kuten mainostaulut, vaihtuvat uusien sopimusten myötä.

Nykyinen ulkomainontasopimus Clear Channel Oy:n päättyy heinäkuun lopussa. Helsingin kaupungin ulkomainonnan operaattoreiksi ajalle 1.8.2023–31.3.2034 valittiin kilpailutuksen perusteella kaksi kotimaista yritystä. Kyseessä oli suurin yksittäinen digitaalisen ulkomainonnan kilpailutus Suomessa.

Keskusta-alueella katumainostauluista ja mainospilareista vastaa jatkossa Outshine Oy, joka rakentaa yli 400 uutta digitaalisen ulkomainonnan näyttöä Helsinkiin. Laitteet ovat kooltaan pääosin 75-tuumaisia pystynäyttöjä ja koko verkostoa voi hyödyntää yhdellä mainosformaatilla. Outshinen suunnitelmissa on aloittaa rakentaminen syksyllä. Outshine saa myös mahdollisuuden kehittää nykyistä verkostoa entisestään yli 200 lisämainosnäytöllä.

Toimijat vastaavat myös mainostilan myynnistä.

Keskustan ulkopuolisilla alueilla suurnäyttömainonnasta ja katumainostauluista vastaa puolestaan Keskisuomalainen Oy. Toimijat vastaavat myös mainostilan myynnistä.

Helsingin kaupunki saa mainoslaitteiden toimittajilta vuokraa mainoslaitteiden sijoituspaikoista ja mainospaikkojen myynnistä. Kaupungille kertyy tulevalla sopimuskaudella merkittävästi enemmän tuloja aiempaan verrattuna. Kaupunki saa myös omiin tarpeisiinsa veloituksetta ulkomainosaikaa vähintään 10 prosenttia kokonaisnäyttöajasta.

Uusien mainoslaitteiden avulla tehdään myös anonyymiä kulkijamääräseurantaa, jota voidaan hyödyntää kaupunkisuunnittelussa.

Yleisillä paikoilla olevat mainoslaitteet vaihtuvat lukuun ottamatta julkisen liikenteen pysäkkejä ja kaupunkipyörien mainospaikkoja. Uusissa mainoslaitteissa voidaan käyttää myös liikkuvaa kuvaa. Mainoslaitteiden sijoittelussa otetaan huomioon liikenneturvallisuus ja kaupunkikuvalliset arvot.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti mainoslaitteiden hankinnasta keskiviikkona. Päätös ei tosin ole vielä lainvoimainen, vaan sopimusten toimeenpano edellyttää vielä maankäyttösopimusta.