Kuva: Foodora
Brändit

Foodoran kohua herättäneet kampanjat toivat uusia asiakkaita samaan tapaan kuin koronavuodet

8.5.2024 10:23
Mikko Perttunen
Seuraavaksi kuljetuspalvelu keskittyy tiukemmin brändimielikuvaan.

Ruoan ja päivittäistavaroiden kuljetuspalvelu Foodora kampanjoi vuoden alussa Foodora Pro -kampanjalla, jossa tarjottiin pro-asiakkaille ilmaisia kuljetuksia ja koko menun tarjouksia sadoista ravintoloista ympäri Suomea.

Foodora Pro -kuukausimaksupalvelu lanseerattiin jo huhtikuussa 2023, ja vaikka käyttäjämäärät kasvoivat kuukausi kuukaudelta, palvelua haluttiin kasvattaa vauhdikkaammin.

Mediassa otsikoihin nousi erityisesti kampanja, jossa Hesburgerin tuotteet myytiin puoleen hintaan pro-asiakkaille. Samaan aikaan jäsenyyttä sai kokeilla ilmaiseksi. Kampanja ruuhkautti niin Foodoran asiakaspalvelun, kuljetukset kuin hampurilaisravintolatkin. Hesburgerin työntekijöiltä kuului voimakasta kritiikkiä siitä, ettei ravintoloissa ollut varauduttu oletetusti kasvavaan tilausmäärään.

Alennus pudotettiinkin jo muutaman päivän kuluttua 20 prosenttiin.

Hesburger ei ollut toki ainoa Pro-kampanjaan osallistunut ravintola, vaikka se herättikin ehkä suurimman kohun esimerkiksi ravintoloissa valtavan työmäärän alle nuutuvien työntekijöiden osalta. Hesburger-ongelmista huolimatta kampanja vaikuttaakin olleen kokonaisuudessaan Foodoralle iso voitto.

– Jättimäisen alkuvuoden kampanjan jälkeen Suomen maksavien kuukausimaksullisten pro-käyttäjien määrä on vakiintunut noin seitsemänkertaiseksi kuin mitä se oli vielä vuoden 2023 lopulla. Suomessa tehtiin alkuvuodesta prosentuaalisesti eniten kuukausimaksullisia tilauksia kuin missään muussa globaalin Delivery Hero -konsernin maassa, Foodora Suomen markkinointijohtaja Michael Ovitz kertoo tiedotteessa.

Edellisen kerran vastaava määrä uusia kokeilijoita tuli vuonna 2022.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Huhtikuussa Foodora aloitti uuden Tajuton-kampanjansa, joka toi myös uusia asiakkaita.

– Uusien asiakkaiden määrä on tällä hetkellä huimalla tasolla, ja huhtikuussa saavutimme ennätysmäärän asiakkaita. Edellisen kerran vastaava määrä uusia kokeilijoita tuli vuonna 2022, jolloin korona vielä hallitsi uutisotsikoita, Ovitz iloitsee.

Seuraava kampanja tähtää puolestaan brändimielikuvan kehittämiseen. Foodoran mukaan kampanjan tavoitteena on muuttaa kuluttajien käsityksiä siitä, ettei kotiinkuljetuksia pidettäisi pelkästään reaktiivisena valintana, vaan kotona oleminen voisi olla myös jännittävää, koska siellä on jotain odotettavaa.

– Foodoran brändiä lähdettiin uudistamaan viime keväänä, ja nyt siirrymme kaikissa Euroopan maissa brändin seuraavaan vaiheeseen, jossa pääviesti on “kotiinjäämisen iloa”. Uudessa kampanjassa korostetaan sitä, että ruuan kotiinkuljetuksen ei tarvitse olla “plan B”, vaan se voi myös olla “plan A”, ja siksi sen ympärillä myös arki voi olla juhlaa, Ovitz valaisee.

Lue myös: Kaunareiden Ridge ruokalähettinä – Foodora lanseerasi pro-palvelunsa erikoisella tavalla