Canva Pty Ltd
Digitaalisuus

Fonecta avaa yritysdatansa ilmaiseksi – hyötyä esimerkiksi markkinointipanostusten pohdinnassa

16.4.2024 12:02
Mitra Vasara
Tulevaisuudessa yhtiö aikoo tuoda esille tietoa eri toimialojen hakukäyttäytymisestä.

Fonecta on julkaissut yrityksille tarkoitettuun Oma Fonecta -palveluunsa uusia ominaisuuksia. Uudet näkymät kokoavat toimialakohtaisen yritystiedon kaikista suomalaisyrityksistä ensimmäistä kertaa yhteen käyttöliittymään. Uudessa toimialanäkymässä yritykset voivat vertailla omia taloudellisia lukujaan toimialansa erikokoisiin yrityksiin ja seurata markkinan kehitystä. 

Paikallisen kilpailutilanteen näkymä osoittaa, missä maakunnissa kilpailu on omalla toimialalla kovinta ja missä vähäisintä. Ominaisuudet ovat ilmaisia kaikille rekisteröityneille käyttäjille.

Tiedot koostetaan viranomaislähteistä kuten kaupparekisterin tilinpäätöstiedoista, operaattoreilta ja Fonectan omasta asiakasdatasta. Kaikki tiedot esitetään anonyymisti niin, ettei yksittäisiä yrityksiä voi tunnistaa.

– Voidaan sanoa, että nyt saatavilla on kaikki suomalainen yritysdata Fonectan massiivisella datalla rikastettuna. Vastaavaa ei ole koskaan aiemmin toteutettu eikä tarjottu ilmaiseksi, sanoo Fonectan tuote- ja teknologiajohtaja Markus Vuorinen tiedotteessa.

Aikaisemmin toimialojen kehitystä on voinut tarkastella vain yritys kerrallaan erilaisista yritystiedon lähteistä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Yhdistimme kaiken saatavilla olevan talous- ja toimialatiedon ja loimme niistä toimialakohtaiset benchmark-tilastot edistynyttä laskentaa käyttäen, Vuorinen jatkaa.

Oman yrityksen avainlukujen vertailun ja markkinan kehityksen lisäksi yritykset voivat tarkastella Fonectan mukaan palvelusta toimialansa huippujen tunnuslukuja, kuten viiden parhaan yrityksen liikevaihtoa, tulosta euroina ja kasvua prosentteina.

Helmikuun lopussa julkaistu toimialanäkymä on Fonectan mukaan tuonut ennätyksellisen paljon uusia käyttäjiä ja yritysten kirjautumisia palveluun.

– Palaute on ollut hyvin positiivista. Käyttäjät ovat saaneet arvokasta tietoa oman liiketoiminnan kasvattamiseksi ja vastauksia siihen, mikä on markkinan koko ja kasvuvauhti omalla alalla, kuinka nopeasti kilpailijat kasvavat ja millaista kannattavuutta voisi odottaa, Vuorinen sanoo.

10. huhtikuuta julkaistu paikallisen kilpailutilanteen näkymä kertoo, millaista kilpailu on omalla toimialalla eri maakunnissa:

– Kilpailutilanne antaa yrittäjälle ensi kertaa näkymän siihen, miten vaikeaa tai helppoa milläkin alueella on pärjätä ja miten paljon markkinointiin pitää alueella satsata. Siitä on hyötyä esimerkiksi toimintansa laajentamista suunnitteleville tai verkkokauppaa pyörittäville yrittäjille markkinointipanostusten kohdentamisessa, sanoo palvelukehityksestä Fonectalla vastaava Sami Lehmus tiedotteessa.

Palvelunäkymä käyttäjälle. Kuva: Fonecta

Tulossa on Fonectan mukaan myös tietoa siitä, millaista hakukäyttäytyminen on kullakin toimialalla.

– Fonectalla on Suomen suurin aineisto hakukonekäyttäytymisestä Googlesta ja Fonectan kanavista, toimialakohtaisesti. Molemmista on hakutrendejä toimialoittain tuhansista asiakkaista. Kehitämme parhaillaan tekoälyavusteisia työkaluja siihen, että voimme tarjota yrityksille personoituja, toimialakohtaisia markkinointisuosituksia, Lehmus jatkaa.

Fonectan kehittämä, tehokkaampia markkinointitoimia älykkään algoritmin avulla suositteleva innovaatio voitti toukokuussa 2023 kultaa vuosittaisessa Digital Innovation -kilpailussa, jonka järjestää digimarkkinoinnin eurooppalainen toimialajärjestö Siinda.