Finnair/Mikko Ryhänen/Woodpecker
Brändit

Finnair kommentoi Greenpeacen fossiilimainostempausta: “Mainosten peittäminen on hyvä keino saada huomiota, mutta on tärkeää, että se johtaa myös faktapohjaiseen ja asiaa eteenpäin vievään keskusteluun”

3.9.2021 15:05
Toni Rajamäki
Finnairilta painotetaan, että avoin keskustelu on kehityksen edellytys.

Greenpeace kohautti tällä viikolla, kun ympäristöjärjestö kampanjoi fossiilimainosten kiellon puolesta. Greenpeace keräsi laajalti huomiota, kun järjestö peitti lentoyhtiö Finnairin mainoksen Helsingin Kaivokadulla omalla banderollillaan, jossa vastutettiin fossiilimainoksia.

– Tutkijoiden varoituksista ja viime kuukausien äärimmäisistä sääilmiöistä huolimatta fossiili- ja lentoyhtiöt yrittävät jatkaa entisellään. On irvokasta, että valtionyhtiö mainostaa halpalentoja maihin, joissa raivonneiden maastopalojen hiillos on hädin tuskin sammunut, Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntijan Olli Tiainen kommentoi järjestön tiedotteessa.

Finnairilta sanottiin MarkkinointiUutisille, että yhtiössä otetaan asiallista palautetta mielellään vastaan.

– Arvostelun kohteena oleva mainos osa kampanjaamme, jolla kannustamme suomalaisia matkustamaan pitkän tauon jälkeen. Otamme kiitollisena vastaan palautteen mainoksen välittämästä viestistä ja sen herättämistä ajatuksista.  Avoin keskustelu on kaiken kehityksen edellytys, joten asiallinen kritiikkikin on aina tervetullutta. Mainosten peittäminen on hyvä keino saada huomiota, mutta on tärkeää, että se johtaa myös faktapohjaiseen ja asiaa eteenpäin vievään keskusteluun, Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti kommentoi MarkkinointiUutisille.

Larilahti painottaa, että Finnair tekee jo paljon töitä ilmastokriisin torjumiseksi.

– Finnair tulee olemaan hiilineutraali vuonna 2045, ja nettopäästöt puolitetaan jo vuonna 2025 verrattuna vuoden 2019 tasoon. Tämä saavutetaan tehokkuustoimenpiteillä, vaihtoehtoisilla polttoaineilla ja kompensoinnilla. Finnairin ja Suomen suuri kontribuutio lentoliikenteen kestävyyteen on mahdollisuus tarjota vähäpäästöisin reitti Euroopan ja Aasian välillä. Jos matkustaja tai tavara ei voi lentää lähtökaupungista suoraan päätepisteeseen, on Helsinki välilaskuna keskimäärin 17 prosenttia vähäpäästöisempi kuin muut Euroopan lentokentät. Verrattuna suosittuun eteläiseen reittiin, esimerkiksi Dohan kautta, eroa tulee jo 40 prosenttia.

Vastaavanlaisen kehityksen edellytys on kuitenkin kannattava liiketoiminta, ja sen saavuttamiseen vaaditaan useimmiten isoja markkinointiponnistuksia. Yhtiö on ollut etenkin korona-aikana ongelmissa, kun lentomäärät ovat laskeneet rajusti.

– Finnairissa tehdään työtä polttoainetehokkuuden parantamiseksi joka lennolla, mutta tarvitsemme myös suuria vipuja, kuten investointeja uuteen lentokoneteknologiaan ja uusiutuviin polttoaineisiin, ja se taas vaatii toiminnan kannattavuutta. Finnair on yksi niistä lentoyhtiöistä, jotka aktiivisesti ajavat toimialaa yhä kunnianhimoisempiin päästövähennyksiin. Tämä aktiivinen rooli on mahdollista vain, jos Finnair on olemassa, ja olemme olemassa vain, jos pääsemme takaisin kannattavuuteen ja nousemme tästä nykyisestä hyvin vähäisen lentämisen tasolta. 

Larilahti nostaa esiin myös sen, että Finnairilla on iso vaikutus Suomen turismiin. Lisäksi yhtiö työllistää paljon ihmisiä. Vaikutus kansantalouteen on siis merkittävä, ja mitä enemmän valtion kassaan tulee euroja, sitä enemmän valtio voi panostaa ilmastonmuutoksen torjuntaan.

– Yhtälöön ei ole nopeita ja yksinkertaisia ratkaisuja, mutta uskomme sen olevan ratkaistavissa. Päästövähennykset pitää tehdä vastuullisuuden viitekehyksessä ottaen huomioon myös sosiaaliset ja taloudelliset aspektit. Suomessa lentojen vähentyminen koronan takia teki tuhansia ihmistä työttömäksi, globaalisti vaikutukset ovat olleet moninkertaiset – turismi työllistää yli 100 miljoonaa ihmistä maailmassa. Suomi tarvitsee lentoyhteyksiä, ja me haluamme tarjota niitä kestävästi myös jatkossa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)