Ilmiöt

Etla: Tapahtuma-alan liikevoitto laski peräti 65 prosenttia

Tapahtuma-ala on ajautunut kriisiin koronapandemian seurauksena.
Kuva:
Etla
Etla: Tapahtuma-alan liikevoitto laski peräti 65 prosenttia

Koronapandemia on horjuttanut suomalaista tapahtuma-alaa merkittävästi, mistä kertoo muun muassa Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan tuore selvitys.

Raportti antaa karun kuvan alan tilanteesta, mutta Etla muistuttaa, että tilanne on todennäköisesti jopa tiedettyä huonompi, sillä tutkimuksessa olivat mukana vain toimintaansa jatkaneet yritykset.

Näiden yritysten vuoden 2020 yhteenlaskettu liikevaihto laski edellisvuodesta 22 prosentilla. Jopa 70 prosenttia yrityksistä teki heikomman liikevaihdon kuin vuotta aiemmin, ja lähes joka neljännen yrityksen liikevaihto laski vähintään 50 prosentilla.

Alan liikevoitto laski vuodentakaisesta peräti 65 prosentilla. 72 prosentilla kannattavuus laski, ja puolella yrityksistä tulos jäi vain neljäsosaan verrattuna edellisvuoteen.

– Vaikuttaisi siltä, että alan yritykset eivät ole koronakriisissä pystyneet alentamaan kustannuksiaan samassa suhteessa kuin liikevaihto on pienentynyt. Valtion tarjoamat mahdolliset rahalliset avustukset ja muut kustannustuet eivät ole kokonaan kompensoineet kysynnän laskua koronakriisissä, toteaa Etlan tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö (kuvassa) tiedotteessa.

Grafiikka: Etla

Tapahtuma-ala on tärkeä myös markkinoijille, jotka ovat joutuneet siirtämään markkinointipanostuksiaan muualle tai pahimmassa tapauksessa vähentämään markkinointia kokonaan. Joillekin yrityksille messut saattaa olla tärkein markkinointikanava.

Pandemia on vaikuttanut tapahtuma-alalla eniten messu- ja kongressitoimintaan, sanoo Etla. Vähimmin vaurioin vaikuttaisivat selvinneen varauspalvelut ja urheilutoiminta.


Tapahtuma-alalla on myös iso vaikutus Suomen talouteen, sillä ala tuotti vuonna 2019 vähintään 1,2 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta, ja alalla toimi liki 10 000 yritystä, jotka työllistivät arviolta 15 000–20 000 henkilöä. Yritysten osuus koko yrityssektorin työllisyydestä oli prosentin luokkaa, ja yritykset tuottivat arvonlisää arviolta 800–1200 miljoonaa euroa

Lue myös:

Markkinoinnin huipputekijä Mikael Castrén nousee tärkeään rooliin Tapauksessa, joka pyrkii kasvattamaan liikevaihtonsa yli 50 miljoonaan euroon

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen näkee messujen puuttumisen olevan vakava ongelma

Messutoiminnan pysähtyminen toi lähes puolen miljardin euron menetykset

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa