Näkökulma

Ensin oli korona, sitten tuli sota – psyykkinen kuormitus uhkaa yhä useamman asiantuntijan terveyttä

Luovan asiantuntijatyön tärkein työkalu eli aivot eivät toimi kuormittuneena halutulla tavalla, kirjoittaa Leena Komulainen.
Kuva:
Emmi Ekilä
Ensin oli korona, sitten tuli sota – psyykkinen kuormitus uhkaa yhä useamman asiantuntijan terveyttä

Ensin pandemia ja huoli omasta ja läheisten terveydestä, sitten taloudesta, seuraavaksi sodasta, sitten taas taloudesta ja ehkä maailmanlopustakin. Yksilöt ja yhteisöt ovat joutuneet uudenlaisten huolien ja jaksamishaasteiden äärelle viime vuosina. Murheiden määrä maailmassa ei ole ollut vakio.

Vaikka itsellä olisikin kaikki hyvin, uhkaa psyykkinen kuormitus yhä useamman työssä käyvän terveyttä – eikä markkinointiala ole poikkeus. Väsyminen voi olla paitsi inhimillinen tragedia myös iso haaste työn kannalta. Luovan asiantuntijatyön tärkein työkalu eli aivot eivät toimi kuormittuneena halutulla tavalla: ongelmanratkaisutaito kärsii ja mahdollisuuksien maailma kaventuu. Monella saattaa olla vaikeuksia keskittyä kepeältä tuntuvien markkinoinnin haasteiden ratkomiseen, kun maailma on täynnä järisyttävän kokoisia murheita.

Kuinka omaa ja kollegan jaksamista ja oloa voi sitten yrittää helpottaa, kun maailmantilanteeseen niin harvalla on vaikutusvaltaa? Listasin viisi pientä ja samalla suurta tekoa, jotka ovat jokaisen helposti toteutettavissa.

1. Älä kurjista kurjuutta ja kannusta samaan myös kollegaasi

Maailman pahuus ei katoa sillä, että tukotat aistisi kurjuudella ja epätoivolla. On eri asia pysyä kärryillä merkittävistä käänteistä kuin täyttää ajatukset loputtomalla uutisvirralla.

Doomscrollauksen sijaan sovi itsesi kanssa lukevasi uutiset esimerkiksi vain kerran päivässä. Anna aivoille tilaa palautua ja työstää ihan tavallisiakin asioita jatkuvan murehtimisen sijaan. Vinkin saa jakaa kollegallekin.

2. Kuuntele 

Kysy kollegalta ja vaikka esihenkilöltäkin, mitä kuuluu. Hidasta sen verran, että ehdit oikeasti kuunnella vastauksen.

3. Anna elämän jatkua

Ukrainalaisten elämä ei muutu paremmaksi, vaikka pysäyttäisimme arkemme ja elämämme. Päinvastoin. Jos halumme olla valmiita auttamaan ja jos haluamme, että meillä on resursseja auttaa, täytyy meidän antaa elämän jatkua.

Tehdään edelleen kauppaa, matkataan aamulla töihin tai klikataan itsemme Teamsiin, harrastetaan, käydään after workeilla, hoidetaan lapset ja tavataan ystäviä. Samalla autetaan hätää kärsiviä kukin voimavarojemme ja kykyjemme mukaan.

4. Nauti asioista, jotka ovat hyvin

Anna itsellesi lupa tuntea iloa ja olla kiitollinen kaikista niistä asioista, jotka ovat hyvin juuri nyt. Esimerkiksi siitä, että kevät tulee ja aurinko paistaa yhä useammin. Tai vaikka siitä, että töissä on kiinnostava brief ratkottavana ja että toimistolla näkee taas ihmisiä.

5. Muista, että isoja myllerryksiä seuraa aina valoisa, hyvä aika.

Leena Komulainen on toimitusjohtaja ja kirjailija, joka uskoo arvopohjaiseen ja ihmislähtöiseen johtamiseen ja markkinointiin. Kolumneissa pohditaan muun muassa sitä, mikä on markkinoinnin ammattilaisen vastuu paremman maailman rakentamisessa ja sopivatko kunnianhimo ja merkityksellisyyden kaipuu yhteen.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa