Vilkas Group
Ilmiöt

Energiakriisi on nostattanut verkkokaupan ennätyskasvuun

7.10.2022 11:20
Toni Rajamäki
Tilausmäärät ovat laskeneet, mutta kokonaismyynti on kehittynyt merkittävästi.

Verkkokaupan myynti kasvoi Suomessa 40 prosenttia vuoden kolmannella kvartaalilla, kertoo Verkkokauppaindeksi.

Lukema on poikkeuksellisen hyvä, sillä haastavalla maailmantilanteella on pelätty olevan negatiiviset seuraukset. Tilastojen mukaan tilausmäärät ovatkin notkahtaneet, mutta keskimääräisen ostoksen koko on noussut, mikä on nostanut kokonaismyynnin aiempaa korkeammalle.

Myynnin nousun taustalla on varautuminen energiakriisiin, sanoo indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Muun muassa aurinkopaneeleja ja takkoja myydään nyt ennätystahtiin.

– Verkkokaupassa on pelätty syvää sukellusta – nyt voimme olla todella tyytyväisiä. Tämä on varsinkin odotuksiin nähden yllättävän hyvä tulos. Esimerkiksi aurinkopaneeleita on ostettu todella paljon, energiakriisi saa ihmiset varautumaan. Takkoja menee myös runsaasti. Verkkokaupan tilausmäärät putosivat kaikkiaan hiukan yli viisi prosenttia, mutta vallitsevassa tilanteessa se on onneksi pientä, etenkin euromääräiseen ennätyskasvuun verrattuna, Korkiakoski kertoo tiedotteessa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Keskimääräisen ostoksen arvo on noussut lähes 50 prosenttia.

– Tässä on nyt kyseessä verkkokauppojen kaikkien aikojen paras myynti. Ankeista odotuksista poiketen, ainakaan nämä luvut eivät talouden notkahdusta ennakoi. On siis syytä olla tyytyväinen myös koko talouden kannalta.

Myös Paytrailin data kertoo samasta ilmiöstä. 

– Oma datamme tavarakaupasta kertoo niinikään pienestä laskusta tilausmäärissä, mutta näin suurta arvonnousua emme osanneet ennakoida. Tämä on mukava yllätys siinä mielessä, että kuluttajien luottamus talouteen on pohjalukemissa. Varsin rohkaisevaa koko talouskehityksen kannalta! Datamme kertoo myös palvelujen kysynnän kasvusta, mikä on tietysti hyvin positiivista, toteaa Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio.

Korkiakoski sanoo, että kuluttajien luottamus ja verkkokaupan kehitys voivat kasvaa tulevinakin vuosineljänneksillä, vaikka maailmantilanne on edelleen huolestuttava.

– Kaikkihan on kiinni sodasta ja energian hinnasta. Jos sotahuolet ja hintapaineet hellittävät, niin tilanne tietenkin merkittävästi vielä paranee. Sitä odottaessa, verkkokauppiaiden täytyy pitää huolta omasta tuottavuudestaan. Karu totuus on, että nousevat kustannukset on itse kunkin saatava leivottua mukaan omaan hinnoitteluunsa. Inflaatiota ei voi kukaan jättää huomiotta, Korkiakoski muistuttaa.