Toimistot

Eka Ruola paljastaa, millaisen toimiston aikoo Nitrosta rakentaa – tästä syystä hän jätti Hasan & Partnersin

9.4.2021 7:00
Iina Kansonen
Luova johtaja Eka Ruola uskoo pienten, ketterien toimistojen nousuun. ”Isot monikansalliset toimistoketjut joutuvat arvioimaan erityisyytensä ja olemassaolon oikeutuksensa uudestaan”, hän sanoo.

Eräässä Hasan & Partnersin johtoryhmän kokouksessa Eka Ruola sen tajusi.

Ruola katseli ympärilleen. Hän pohti, että Hasanille oli onnistuttu kokoamaan loistava johtoryhmä – ja tajusi, että se ei enää ollut oikea paikka hänelle itselleen.

– Muu tiimi kehitti kotipesää 120 lasissa ja minä kahdeksankymmentä. Näyttelemällä olisin kyllä saanut sen yli sataseen, mutta tiesin, että vauhtini olisi joka tapauksessa muita heikompi, Ruola muistelee.

Hän oli työskennellyt kaksitoista vuotta markkinointitoimisto Hasan & Partnersin ylimmässä johdossa, josta yhdeksän vuotta toimitusjohtajana ja vastaavana luovana johtajana. Se on pitkä aika missä tahansa tehtävässä, Ruola sanoo.

– Ymmärsin, että nyt on aika jatkaa eteenpäin ja tehdä uusi näytös toisenlaisessa asetelmassa.

Ruola kertoo, että hänellä on hyvät suhteet Hasan & Partnersiin. 

– Hasanin brändi ja siellä työskentelevät ihmiset ovat minulle edelleen suuri rakkaus. Olen tässä vuoden aikana myös hieman auttanut heitä. Ja uskalsin syödä sieltä kotiin lähetettyä kakkuakin, Ruola vitsailee.

Suunnitelmissa ketterä hybriditoimisto

Jo vuosi sitten selvisi, mikä tuo asetelma on. Ruolan yritys Ruola’s Platform Oy osti TS-Yhtymältä 65 prosentin osuuden markkinointitoimisto Nitron osakekannasta.

Ruola sanoo, ettei voi juurikaan puhua kaupan yksityiskohdista. Sen verran hän kuitenkin paljastaa, että Nitrolle etsittiin aktiivisesti uutta omistajaa.

– Markkinointitoimiston pyörittäminen ei ole TS-Yhtymän perusliiketoimintaa, Ruola huomauttaa.

Hän luonnehtii Nitroa kiinnostavaksi toimistoksi, jolla on vahva digitaalinen ydin ja hyvää osaamista. Ruola suunnittelee rakentavansa Nitrosta modernin markkinointitoimiston, johon tuo mukanaan sekä strategista että tarinankerronnallista luovuutta.

Tärkeää on kuitenkin myös säilyttää vahva teknologinen ja tuotannollinen osaaminen ja kehittää sitä, Ruola huomauttaa.

– Nitrolla on kaikki edellytykset olla huomisen ketterä, innovatiivinen ja digitaalinen hybriditoimisto. Tulemme olemaan kansainvälisen tason luova, tuotannollisesti omavarainen markkinointitoimisto, jossa brändiasiat ovat pyhiä ja luovuus yhdistyy kauniisti tarinankerronnassa ja teknologiassa.

Jos vertailukohtaa hakee, voisi Nitro Ruolan mukaan pyrkiä olemaan Suomen R/GA.

Jos vertailukohtaa hakee, voisi Nitro Ruolan mukaan pyrkiä olemaan Suomen R/GA.

Ruolan Hasanilta saama kilpailukielto päättyy 9.4., ja ensimmäinen virallinen työpäivä Nitrossa on 12.4. Siitä eteenpäin hän toimii Nitron vastaavana luovana johtajana. Suunnitelmana on mennä ”kädet saveen, etulinjassa, porukan keskelle, kaikkien kanssa tehden”, kuten Ruola asian ilmaisee.

Alustatalous pakottaa toimistomaailman muutokseen

Eka Ruola on huomannut toimistomaailman alkaneen järjestäytyä uudelleen. Yhtenä syynä siihen on hänen mukaansa alustatalous, joka on muuttanut alan perinteisiä toimintamalleja.

– Isot, monikansalliset toimistoketjut joutuvat arvioimaan erityisyytensä ja olemassaolon oikeutuksensa uudestaan, Ruola sanoo.

"Isot, monikansalliset toimistoketjut joutuvat arvioimaan erityisyytensä ja olemassaolon oikeutuksensa uudestaan."

Hän uskoo, että tulevaisuudessa pienemmät, ketterät toimistot voivat pärjätä hyvin, jos niiden tekeminen on jollakin tapaa ainutlaatuisia. Ne pystyvät muokkaamaan tarjontaansa nopeasti erilaisten asiakkaiden tarpeiden mukaan toisin kuin suuret markkinointiviestintätehtaat, Ruola huomauttaa.

– Uskon siihen, että asioita tehdään tiiviimmin yhteistyössä asiakkaan kanssa, jopa enemmän kiinni heissä ja heidän järjestelmissään kuin koskaan aikaisemmin.

Lisää kirjoja luvassa

Eka Ruolan suunnitelmissa on pysyä mukana markkinointipiireissä vielä parinkymmenen vuoden päästäkin, mutta erilaisessa roolissa kuin nykyään.

– En usko sotkevani itse enää silloin kauheasti markkinointikuvioita, mutta haluan jollakin tavalla vaikuttaa siihen, että hyvät ihmiset saavat alalla sellaiset mahdollisuudet kuin he ansaitsevat.

Sen lisäksi Ruola aikoo kirjoittaa. Kirjoittaa kirjoittamasta päästyään, hän sanoo.

Ruolan ensimmäinen kirja, Markkinoinnin uudet 4P:tä, julkaistaan myöhemmin tässä kuussa. Ja lisää on luvassa. Ruola kertoo suunnitelleensa opusta bränditarinan tekemisestä. Hän on keksinyt kirjalle jo nimenkin: Sen arvoinen se.

Mutta on Ruolalla toinenkin kirjoittamiseen liittyvä suunnitelma.

– Mulla on työpöydällä yksi lastenkirja.

Juttua muokattu 9. huhtikuuta 2021: Ingressiä korjattu.

MAINOS