Kuva: Mikko Perttunen
Ilmiöt

Eivätkö eläkeläiset juoksekaan halpojen hintojen perässä? Ikääntyneille kuluttajille laatu on hintaa tärkeämpi ostokriteeri

30.10.2025 11:45
Mikko Perttunen
Kulutushalukkuus on kuitenkin nyt matalalla.

Erikoiskaupan liiton laaja kuluttajatutkimus kartoitti yli 55-vuotiaiden suomalaisten kulutustottumuksia. Tutkimuksen mukaan ikääntyneet kuluttajat ovat hintatietoisia, mutta laatu on tärkeämpi kriteeri ostospäätöksen yhteydessä.

Laadun merkitys korostuu eniten kodinkoneiden ja elektroniikan ostamisen yhteydessä.

Hintaherkkyyden ajatellaan usein liittyvän erityisesti iäkkäisiin kuluttajiin. Mielenkiintoista kuitenkin on, että tutkimuksen kohderyhmän nuorimmat eli 55–64-vuotiaat osoittautuvat innokkaimmiksi tarttumaan hyviin tarjouksiin. Sen sijaan vanhimmissa ikäryhmissä (yli 65-vuotiaat) hinnan merkitys näyttää vähenevän.

MAINOS
MAINOS

Kyselyyn vastaajilta kysyttiin myös, miten he arvioivat rahan käytön muuttuvan seuraavan 12 kuukauden aikana. Kulutushalukkuus on matalalla.

Vastaajat arvioivat rahankäytön vähentyvän kaikilla muilla toimialoilla paitsi näkemiseen liittyvissä tuotteissa ja palveluissa sekä rautakaupassa. Eniten vastaajat arvioivat vähentävänsä rahan käyttö vaatteisiin ja kenkiin sekä korutuotteisiin.

Korut, ulkona syöminen sekä urheilu- ja kulttuuritapahtumat olisivat ensimmäisiä säästökohteita, mikäli hinnat nousisivat 10 prosenttia. Vain 4 prosenttia vastaajista säästäisi elintarvikkeiden hankinnoista. Kyselyyn vastanneista 22 prosenttia arvioi, ettei hintojen nousulla olisi vaikutusta omaan ostoskäyttäytymiseen.

Erikoiskauppatutkimuksessa kysyttiin ikääntyneiden suomalaisten asioimisesta kaupunkien keskustoissa. Vastaajista 14 prosenttia kertoi asioivansa erittäin mielellään keskustassa ja 41 prosenttia asioi keskustassa melko mielellään. Vastaavasti 14 prosenttia totesi, ettei lainkaan mielellään asioi keskustassa ja 28 prosenttia ei asioi keskustassa kovinkaan mielellään.

Sukupuolten välillä oli vastauksissa selkeä ero. Naisista 17 prosenttia asioi erittäin mielellään keskustassa, kun taas miesten keskuudessa osuus oli vain 11 prosenttia.

MAINOS