Helsingin lentokentän Clarion-hotellin Elements Spa -osasto. Kuva: Strawberry
Ilmiöt

Eikö reissussa enää haluta rähjääntyä? Hotelliyhtiössä huomattiin, että maailmanlaajuinen hyvinvointitrendi on rantautunut myös Suomen hotellialalle

24.6.2025 12:09
Mikko Perttunen
Erityisesti ruuhkavuosia elävät vaikuttavat arvostavan hotellien hyvinvointipalveluita.

19 hotellia Suomessa pyörittävä hotelliyhtiö Strawberry on havainnut muutoksia matkailijoiden käyttäytymisessä ja kriteereissä.

Yhtiön mukaan hotellit eivät enää ole matkailijoille vain yöpymispaikkoja, vaan niiden odotetaan tarjoavan elämänlaatua kohottavia elämyksiä. Erityisesti hyvinvointielämykset korostuvat entistä voimakkaammin matkailijoiden majoituskriteereissä.

Strawberryn tiedotteen mukaan muutos on osa suurempaa globaalia muutosta matkailu- ja hotellialalla, jossa panostukset hyvinvointielämyksiin ovat lisääntyneet.

MAINOS

Statista arvioi hyvinvointimatkailualan olevan noin 1,24 biljoonan euron arvoinen vuoteen 2028 mennessä, mikä merkitsee yli 100 prosentin kasvua vuoden 2022 markkinaan verrattuna. Tuolloin maailmanlaajuisen hyvinvointimatkailun arvo oli noin 586 miljardia euroa.

– Meillä Suomessa on ollut sanonta, että reissussa rähjääntyy. Tämä ei kuitenkaan enää kuvaa muuttunutta matkustajakäyttäytymistä, jossa yhä useammin hyvinvointi laitetaan etusijalle. Strawberryn omistaman Hotel St. Georgen hyvinvointipäällikkö Hanne Vilpponen kertoo tiedotteessa.

Esimerkiksi laadukkaat kuntosalit ja vahvasti äänieristetyt hotellihuoneet painavat yhä vahvempina monen matkailijan vaakakupissa. Myös hotellien panostukset ylellisiin spa-osastoihin ovat lisääntyneet, sillä hotellivierailujen aikana halutaan entistä useammin kokea myös arjesta poikkeavia hyvinvointielämyksiä.

– Esimerkiksi Hotel St. Georgessa hotellivieraiden varaamien spa-hoitojen määrä on kasvanut toukokuussa 21 prosenttia vuoden takaisesta, Vilpponen paljastaa.

Strawberry on havainnut, että hyvinvointiin liittyvät kriteerit korostuvat laajasti eri majoittujaprofiileissa aina työmatkustajista vapaa-ajan matkailijoihin. Erityisen suurta kysyntää hotellien hyvinvointipalveluilla on kuitenkin ollut ruuhkavuosia elävien 30–50-vuotiaiden keskuudessa.

Lue myös: Strawberry avaa huomenna kaksi uutta hotellia Helsinki-Vantaalle – lentoasemalla ja lähialueella jo 12 hotellin kokonaisuus

Suomen operatiivinen johtaja vaihtuu

Strawberry Hospitality Groupin Suomen operatiivinen johtaja Erika Ehrnrooth jättää Strawberry Services Oy:n toimitusjohtajan tehtävät yhtiön pohjoismaisen organisaatiomuutoksen yhteydessä.

Uudelleenjärjestelyssä nykyinen Suomen toiminta yhdistetään Strawberryn keskitettyyn Pohjoismaiseen rakenteeseen.Uudelleenorganisointi on strateginen askel yhtiön toiminnan optimoimiseksi ja suurempien synergioiden luomiseksi Pohjoismaiden alueella.

Suomen hotellit tullaan integroimaan operatiivisiin divisiooniin, samoin kuin hotellit muissakin Pohjoismaissa. Tämän myötä Suomen operatiivisen johtajan tehtävä päättyy.

MAINOS