Ilmiöt

EA Sports taklaa jääkiekon yhtä suurta ongelmaa vaikuttajamarkkinoinnin avulla – “Rasismia ja homofobiaa ei enää sallita pukuhuoneessa tai jäällä”

Kampanjan keulahahmona on ex-jääkiekkoilija Janne Puhakka, joka tuli kaapista ulos vuonna 2019.
Kuva:
Unsplash/Tony Wang
EA Sports taklaa jääkiekon yhtä suurta ongelmaa vaikuttajamarkkinoinnin avulla – “Rasismia ja homofobiaa ei enää sallita pukuhuoneessa tai jäällä”

Elektronisista urheilupeleistään tunnettu EA Sports on tehnyt rohkean ulostulon Suomen-markkinassa ja lanseerannut kampanjan, joka taklaa konservatiivisena lajina tunnetun jääkiekon yhtä suurta ongelmaa: suvaitsevaisuuden puutetta.

Jääkiekkoa pidetään miehisenä lajina, jossa kaikki on veistetty samasta puusta ja jossa erilaisuutta ei vaalita. Tähän ongelmakohtaan tarttui EA Sports, joka ylistää jääkiekon yhdenvertaisuutta ja inklusiivisuutta vaikuttajamarkkinoinnin avulla.

EA Sportsin kampanjan keulahahmona toimii ex-kiekkoilija Janne Puhakka, joka on ensimmäinen suomalainen homoudestaan kertonut ammattipelaaja. Hän tuli kaapista vuonna 2019. Puhakan lisäksi kampanjassa ovat mukana muun muassa ex-kiekkoilija Siim Liivik ja nyrkkeilijä Elina Gustafsson.

Puhakka julkaisi Instagram-tilillään EA Sportsin videon, jossa hän kertoo kokemuksistaan. Saatetekstissä hän sanoo uskovansa, että “jääkiekkomaailma on enemmän kuin valmis avoimesti homoseksuaaleille pelaajille".

Homous on ollut pitkään tabu jääkiekossa, ja uusi kampanja haluaakin kertoa, että kulttuurinmuutos on käynnissä.

– Urheilukulttuuri on muuttunut niin Suomessa kuin ulkomailla. Rasismia ja homofobiaa ei enää sallita pukuhuoneissa tai jäällä, Puhakka jatkaa.

Kampanjan vaikuttajamarkkinointitoimistona toimi OCMG Nordic. EA Sportsilta vetovastuussa oli urheilumarkkinoinnin huippunimi Jason Nikkinen.

Katso EA Sportsin kampanjavideo tästä:

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.