Unsplash
Brändit

Duolingo kampanjoi nerokkaasti jalkapallon MM-kisoja vastaan sponsoroimalla ”sitä toista Qataria”

11.11.2022 12:55
Satu Hurme
Ovelalla kielenkäytöllä Duolingo piikittelee MM-kisojen järjestäjää Fifaa ja tekee samalla hyvää.

Kielten oppimiseen erikoistunut Duolingo tiedotti tällä viikolla alkavansa sponsoroida FC Qataria, kertoo markkinointiin erikoistunut verkkojulkaisu TheDrum. Kyseessä ei kuitenkaan ole tämän syksyisten miesten jalkapallon MM-kisojen isäntämaa vaan brasilialainen amatöörijoukkue. 

Koska muut kuin MM-kisojen viralliset yhteistyökumppanit eivät voi mainonnassaan viitata Fifaan tai maailmanmestaruuskilpailuihin, yritys julkaisi ovelan tiedotteen. Tiedotteessa korostetaan, ettei kampanjalla ole mitään tekemistä MM-kisojen kanssa. Kaikki jalkapalloon, Qatariin ja MM-kilpailuin viittaavat sanat oli sensuroitu huomiota herättävästi tiedotteesta.

– Duolingo on aina ylistänyt kielten voimaa tuoda ihmisiä yhteen. Se toinen Qatar ­­­-kampanjalla leikittelimme kielellä ja autoimme paikallista joukkuetta, kertoo Duolingon markkinoinnista ja brändistä vastaava James Kuczynzki The Drumin haastattelussa.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kampanjan video on kerännyt jo lähes kaksi ja puoli miljoonaa katselukertaa YouTubessa vain muutamassa päivässä. 

Duolingo nostattaa leikkisää huligaanihenkeä julkaisemalla Fowl Word Generatorin, joka luo jalkapallopelien yleisöstä tuttuja huudahduksia eri kielillä. Huudoilla voi kannustaa tai parjata joukkuetta. Esimerkki generaattorin huudahduksesta on ”¡Vaya pepinazo!” eli vapaasti suomennettuna ”Voihan valtava kurkku!”.

Itse nimitys Fowl Word Generator on myös sanaleikki, joita Duolingo rakastaa viljellä. "Fowl" tarkoittaa englanniksi kanalintua, mutta ääntyy kuten sana "foul", joka merkitsee inhottavaa tai virhettä.

Duolingo vähemmistössä nostaessaan esiin epäkohtia Qatarin kisoista

Vaikka Qatarin kisaisännyyttä on kritisoitu vahvasti maan ihmisoikeusrikkomusten ja korruption vuoksi, suuryritykset ovat olleet yllättävän hiljaa. Turnausta sponsoroi moni kansainvälinen suuryhtiö kuten Adidas, Coca-Cola, Hyundai ja McDonald’s.

Fifa on menettänyt joitain sponsoreitaan sen myönnettyä kisat Qatarille. Esimerkiksi Sony, Johnson & Johnson ja Emirates Airlines päättivät yhteistyösopimuksensa Fifan kanssa. Global Datan tutkimuksen mukaan Fifan sponsoritulot ovat pudonneet 16 prosenttia verrattuna vuoden 2014 kisoihin. Siitä huolimatta sponsorituloja on odotettavissa yli miljardi dollaria.

Liikealan verkkolehti Raconteurin mukaan monet yhteistyöyritykset ovat vedonneet siihen, että sponsoroimalla Qatarin kisoja he saavat myös epäkohdille näkyvyyttä. Esimerkiksi McDonald’s on kertonut uskovansa kisojen johtavan ihmisoikeuksien kehitykseen Qatarissa.

Global Datan tutkija kuitenkin huomauttaa, että urheiluun liittyvällä boikotoinnilla pystyttiin vaikuttamaan rotuerottelun päättymiseen Etelä-Afrikassa.

Lue myös:

Olutbrändi nosti Qatarin MM-kisojen ongelmat esiin markkinoinnissaan ja julistautui “WorldF*Cupin” antisponsoriksi

Yle näyttää historiallisella päätöksellään mallia muulle mediamaailmalle